vrijdag 6 april 2012

Enquête - de resultaten

Vandaag ga ik jullie vertellen wat de enquête opgeleverd heeft en vanaf volgende week vliegen we er dan weer in.

Besturingssysteem
Ik had het al gezien in de statistieken van de blog maar nu bevestigen de trouwe lezers het nog eens : Windows 7 heeft definitief Windows XP ingehaald. Al zie je toch dat XP zich nog altijd weert als een duvel in een wijwatervat. Windows 7 gaat met 46% van de stemmen lopen, maar Windows XP scoort nog altijd een respectabele 40%. Of zoals iemand het formuleert : "Ik ben nog altijd zeer tevreden over Windows XP". Vista is nooit echt van de grond gekomen en gaat lopen met een schamele 10%.
Vanaf nu start ik dus zeker met een aantal Windows 7 tips. Ik heb mezelf, terwijl ik er leer mee werken, al een paar keer verbaasd, verwonderd, geërgerd en ik ga gewoon mijn ervaringen met jullie delen.

Browser
Ik weet het, hier had ik niet naar gevraagd, maar uit de statistieken van de blog blijkt dat meer dan 50% van de lezers Internet Explorer gebruikt. Firefox loopt weg met 20% en voor mij, verrassend genoeg, doet Chrome dat ook.

Niveau van de tips
Een overduidelijk antwoord hier : "Goe bezig" zegt 95% van de lezers.

Ik wil meer tips over ...
Hier kwamen echt de meest diverse antwoorden, maar de drie toppers waren : beslis zelf maar, Windows 7 en Interessante Sites. Windows 7 staat dus al op de agenda en die interessante sites, daar ga ik eens diep moeten over nadenken. Want zoals iemand zei i.v.m. de tips in het algemeen : alles hangt ervan af of je er zelf iets in ziet dat je kan gebruiken. De persoon die tips vraagt over Windows 8 moet ik teleurstellen, er is hierover elders genoeg info te vinden en algemene info valt toch een beetje buiten de scope van deze blog. Ik wil het bij bruikbare tips houden. Hetzelfde voor de persoon die naar een tip over Incredimail vraagt : iedere keer als ik zo'n mail zie passeren kan ik alleen maar denken : overboord gooien die rommel ! Je zal het dus zelf moeten uitzoeken als je dit per se wil gebruiken.

Muziek, citaat, afbeelding en boek van de week
Bij alle items ziet meer dan 50% het behoud zitten en maar liefst 70% wil 'citaat van de week' terug. U vraagt, wij draaien. Ik werk wel een formule uit, misschien wissel ik om de week af met 'boek van de week'.
'Muziek van de week' staat eigenlijk toch niet ter discussie. Een lezer schrijft dat je muziek toch overal kan vinden, maar voor mij is dit de kers op de taart van deze blog. Ik kan mijn ideeën eens kwijt over muziek die ik graag hoor en die misschien niet zo bekend is. Niet dat ik missionaris wil spelen, of misschien toch, who cares. En, luister al maar eens, er staat alweer een prachtige cover van Suds&Soda door Jef Neve te wachten.
En laat me dan maar direct al het eerste, nieuwe citaat van de week lanceren, via een commentaar van een lezer op 'Boek van de week' : "Ik lees niet graag boeken, vroeger wel maar dat is nu ik de pc heb fel verminderd". Weet je, het valt te combineren, ik heb verleden jaar gemiddeld 3 boeken per maand gelezen . . .

Algemene commentaren
Een aantal mensen stelden wat vragen en die probeer ik in de loop van volgende week te beantwoorden.
Eén iemand zou graag hebben dat de layout van de nieuwsbrief er wat hipper uitziet. Wel, eigenlijk is die wekelijkse mail sowieso al een extra service. Er bestaan tegenwoordig middelen genoeg (via RSS-feeds b.v.) om blogs op te volgen. Dus vrees ik dat ik daar voorlopig geen verandering in breng en dat ik die mail gewoon zijn eenvoudige zelf zal laten zijn. Je kan trouwens altijd vragen om de mail niet meer te ontvangen.

Voor de rest voornamelijk bemoedigende schouderklopjes en dat kan ook al eens deugd doen. Ik ben ook maar een mens hé.

Tot volgende week !

2 opmerkingen:

  1. van landeghem urbain6 april 2012 om 23:33

    Windows 7 staat dus al op de agenda en die interessante sites, daar ga ik eens diep moeten over nadenken. Want zoals iemand zei i.v.m. de tips in het algemeen : alles hangt ervan af of je er zelf iets in ziet dat je kan gebruiken. De persoon die tips vraagt over Windows 8 moet ik teleurstellen, er is hierover elders genoeg info te vinden en algemene info valt toch een beetje buiten de scope van deze blog.


    inderdaad info over windows 8 kan men ergens anders vinden , maar dat geld dus ook voor windows 7 hé .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn uitgangspunt toen ik met de blog begon was "Hier vind je iedere week een tip die ik regelmatig aan anderen geef. Omdat ik telkens weer zie dat veel mensen deze nog niet kennen zet ik er hier een aantal op een rijtje".
    Was ik daar volledig trouw aan gebleven dan was ik na tip 30 allicht al lang opgehouden. Daarom heb ik mijn veld verbreed naar tips die ik vanuit mijn eigen ervaring kan neerschrijven. Vandaar ook dat ik nu pas met tips over Windows 7 begin omdat ik het nu zelf ook gebruik. Met Windows 8 is dat nog niet het geval en zolang ik er zelf geen persoonlijke ervaring mee heb zal ik er ook niet over schrijven. Info over Windows 7 vind je inderdaad ook overal elders. Maar - en dat is dan een persoonlijk mening - ik vind dat je ze te weinig op een eenvoudige, begrijpbare manier krijgt uitgelegd. En, laat het me dan maar hybris noemen, ik vind dat ik hier wel degelijk een eigen bijdrage kan leveren.
    Een blog blijft nog altijd een persoonlijk effort van één persoon die zijn eigen keuzes maakt, wat nog niet wil zeggen dat ik geen rekening wil houden met wensen van mijn lezers, want anders was deze enquête overbodig. Maar op het einde van de rit maak ik toch nog zelf de keuzes wat er wel of niet inkomt.

    BeantwoordenVerwijderen