vrijdag 13 april 2012

Tip 115 - Menubalk terugbrengen in Internet Explorer

Verleden week kreeg ik een interessante vraag binnen, waarvan ik denk dat wel meer mensen hiermee geconfronteerd worden. Het fenomeen doet zich voor wanneer je overgaat naar Internet Explorer 8 of Internet Explorer 9. Blijkbaar heeft Microsoft in navolging van o.m. Chrome ervoor gekozen om de hoofding van het scherm zo klein en beperkt mogelijk te maken, zodat er veel plaats overblijft voor de eigenlijke gegevens die getoond worden. Daarom dat je misschien onderstaande balk ineens niet meer terugvindt.

Maar je wil ze wel terug ? Wel, als je goed oplet, wanneer je Internet Explorer 9 installeert, dan komt die dat eigenlijk zelf zeggen als je hem voor de eerste keer opstart. Dan krijg je namelijk volgend schermpje te zien.

Daar lees je recht onderaan : "Rechts klikken om werkbalken, zoals Favorieten of de Menu balk, weer te geven of te verbergen". En daarmee heb je de oplossing meteen op een presenteerblaadje. Je moet dus gewoon rechts klikken op een lege plaats op de huidige menubalk bovenaan (zelfs op het home icoontje mag) en dan krijg je volgend schermpje te zien.

Je moet nu alleen nog de Menu balk weer aanvinken en je zal zien dat ze terug bovenaan je scherm staat.

Het enige wat in Internet Explorer 9 nog wel ambetant kan zijn is dat die menubalk onder de tab-balk staat en dat je die niet naar boven kan verplaatsen. Helaas, pindakaas.

AANVULLING : specifiek voor de menubalk kan het nog stukken eenvoudiger (met dank aan een attente lezer voor zijn reactie) : je kan gewoon ook de ALT toets indrukken om ze terug te toveren. Nog eens de ALT toets indrukken en ze is terug weg. Handig !

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Diam’s – Dans ma bulle (bonus cd)
Ik ben eigenlijk al altijd een grote liefhebber geweest van hiphop beginnend met Rapper's Delight van Sugerhill Gang eind jaren '70. Rap hoeft helemaal niet Engels te zijn, Westvlaams lukt ook aardig, kijk maar naar 't Hof van Commerce. Nederlands ? Neen, eigenlijk niet. En Duits ? Oh, neen, al helemaal niet. En Frans ? Jaaaaaa !
Weet je (stukje voor ingewijden) Klus liep hier een aantal weken geleden ineens te swingen als de pest en ik dacht dat hij (allez, ja, zij) iets zong in de aard van 'Pour Déjeuner', maar toen ik er haar naar vroeg, toonde ze mij de Facebook pagina van Annelies met daarop niet 'Déjeuner' maar 'DJ' van ene Diam's. Nooit van gehoord, maar, je zal merken dat het dus kan : én een vrouw, én Frans (eat this Queen Latifahs en Missy Elliots van deze wereld), én live (ook al geen evidentie bij de meeste rappers) én zelfs met humor, je moet het maar doen. En weet je wat, zij doet het gewoon. Hier met 'Jeune Demoiselle'.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Boek van de week :
Deflo - Lust
Helaas het slechtste wat ik tot nu toe van Deflo gelezen heb. Ik ben nochtans fan van het eerste uur. Laat dit je niet weerhouden om zijn andere boeken wél te lezen. Begin met 'Naakte Zielen' of lees zijn 'Cel 5' trilogie of zowat om het even wat, maar liever niet dit. Zeg niet dat ik het niet gezegd heb.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week :
Opgevangen bij Joos en een beetje aansluitend bij het vorige :
"Het witte blad is vaak wijzer dan de schrijver"

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

4 opmerkingen:

  1. Als je de menubalk in IE9 tijdelijk nodig hebt kun je ook op de ALT toets drukken.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey, dat vind ik nu eens een leuke aanvulling, zie. Dat wist ik helemaal niet. ik heb het geprobeerd en het werkt ook met IE8. En ... het maakt mijn tip zo goed als overbodig. Merciiiii ! ! ! !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor tip. Ik was ook opzoek naar het menu.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. grote sufferd slt nergens op

    BeantwoordenVerwijderen