zaterdag 21 april 2012

Tip 116 - In Verkenner zoeken en filteren

Twee opmerkingen vooraf : gisteren was het op 'Radio 2' de grootste helpdesk van Vlaanderen en ik sta eigenlijk versteld van de onwetendheid van vele mensen op het gebied van computers. Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor mijn tips op zijn minst een zekere basiskennis veronderstel en ja, het verbaast me dat die bij zoveel mensen nog ontbreekt. Pas op, dit is zeker geen verwijt, het is louter een vaststelling.

Tweede opmerking : ik zat me af te vragen of ik in de titel van mijn tips zou aangeven als het om een Windows 7 tip gaat, maar ik heb het toch maar niet gedaan. Dat wordt vanzelf toch duidelijk in de tip omdat ik toch wel de vergelijking zal maken met Windows XP. Ik zou iedereen die Windows Vista gebruikt ook  wel kunnen aanraden om de tips voor Windows 7 te proberen. Windows Vista is de eerste versie van Windows sedert Windows 3.1 die ik volledig overgeslagen heb, maar ik denk dat heel wat zaken die ik nu in Windows 7 ontdek ook al wel in Windows Vista aanwezig zijn.

Hier gaan we dan met onze eerste Windows 7 tip over Verkenner. Je kan niet geloven, of waarschijnlijk juist wel, wat voor een gewoontebeest een mens kan zijn. Toegegeven ik was na een aantal jaren eigenlijk wel een beetje vergroeid met Windows XP en ik kan je wel vertellen dat, wat mij betreft, het gebruik van Verkenner er in Windows 7 niet echt op vooruitgegaan is. Het lijkt erop dat men ervan uitgaat dat je nog net genoeg intelligentie hebt om op 'Documenten' te klikken en daar houdt het dan op. Wel, zoals ik al zei, ik vermoed dat mijn lezerspubliek af en toe nog wel eens wat wil uitspoken met Verkenner zelf. Ik gebruik het alvast dagelijks en het eerste wat ik onmiddellijk miste was de zoekfunctie.

Om te zoeken in een bepaalde map had ik de gewoonte om rechts te klikken op een map, dan in het context menu op zoeken te klikken en dan werd er een zoekvenster geopend. Dat is er nu niet meer. Paniek ! Of nee, ze hebben het wat sneller gemaakt. Als je in Verkenner rechts bovenaan kijkt, dan zie je een zoekvenstertje dat nu altijd aanwezig is.


Daar tik je gewoon je zoekargument in en je bent vertrokken. Standaard wordt er nu niet alleen naar namen van documenten gezocht maar ook in de documenten zelf. Ik zal eerlijk zijn, het werkt, maar ik vind er maar niks aan. Ik krijg nu telkens veel te veel resultaten en ik weet dat de zegswijze is 'Door de bomen het bos niet meer zien', maar hier is het echt wel een kwestie van 'Door het bos de bomen niet meer zien'. Daarbij blijf je binnen je Verkenner venstertje en kan je ondertussen niets anders doen in Verkenner. Een vervelende tegenvaller wat mij betreft. Als je op naam wil zoeken moet je nu voor je zoekargument naam: intypen. 't Gaat ook.

Wat zeg je, dat begint hier al goed, zijn eerste tip over Windows 7 en hij loopt al te zeuren als een oude ventje ? Dan maar voor een beetje tegengas zorgen. Ik heb namelijk een functie ontdekt die ik wel redelijk veel begin te gebruiken. De filterfunctie. Wat doet die nu ? Wel, je kent het misschien, zeker in een werksituatie heb je nogal eens mappen waar een beetje allerlei soorten documenten in staan : excel en word documenten, een powerpoint presentatie, wat afbeeldingen enz. In dan zoek je tussen die 50, 100 of meer documenten, juist die ene powerpoint. In het verleden sorteerde ik dan op 'type bestand' en dan liep ik het rijtje wel af tot ik de .ppt's tegenkwam. Nu kan dat een stuk sneller. Als je met Verkenner de detailweergave neemt, dan zie je bovenaan een aantal velden staan. Als je met de cursor naast zo'n veldje gaat staan, zie je een vinkje verschijnen, zoals hieronder.

 
Als je daarop klikt, zie je b.v. het volgende : je kan nu filteren op de waarden uit die kolom.


In mijn geval vink ik dus PowerPoint aan, et voilà, het enige wat ik nu nog zie is die powerpoint presentatie. Dat vind ik nu wél handig, zie. En daar word ik dan wel weer vrolijk van. Je kan er ook meerdere aanvinken of combinaties van verschillende kolomfilters toepassen.

In een volgende tip : iets met wisselende foto's op je bureaublad. Om weer wat vrolijker van te worden.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Silver Bullet - Bring Down the Walls, No limit squad returns

We blijven bij de hiphop hangen vandaag met de nobele onbekende Silver Bullet. Hij is nooit begeleider geweest van Bob Seger, groeide in London op, heeft eigenlijk maar 1 plaat gemaakt en heeft zijn 15 minutes of fame gehad begin jaren '90. Ik zit me al heel de tijd de kop te breken, maar hij werd vrij vaak gedraaid op Radio 2 in een programma tussen 19u en 21u op maandag. Daar werd toen nog de alternatieve muziek gedraaid. Ik ben alleen naam van presentator en programma vergeten. Als iemand me kan helpen, graag. Laten we het er maar op houden dat dit een stukje harder is dan wat je gewend bent, zelfs van hiphop en dat de man echt rapt op het derde rijvak en ieder moment kan geflitst worden : snel dus. '20 seconds to comply' is geïnspireerd op Robocop en speelt handig met een aantal samples eruit. Luisteren dus ! Vergeet je oordopjes niet !

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Boek van de week :
Lars Kepler - Contract
Geen commentaar nodig zeker ?

- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week :
Tweet van Koen Fillet : "Men lijdt het meest,door het lijden dat men vreest", mooie tegeltjeswijsheid van Steven Vanackere in @deochtend. http://bit.ly/HP3olA
- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :
- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten