vrijdag 24 juli 2009

Tip 26 : Webmail

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Ik mag je dan wel de raad geven om weg te blijven van je computer, ik moet toegeven dat ik er zelf eigenlijk niet al te best in geslaagd ben tot nu toe. Verleden week waren we op weekend in Hasselt voor het Belgium Rhythm&Blues Festival. En zoals tegenwoordig wel vaker gebeurt, zijn er al heel wat hotels die internet gratis aanbieden. In ons hotel stond er een pc in de lobby maar ze hadden er ook gratis draadloos internet. En als je dan zoals ik nog eens een laptop meesleurt op weekend ('t is voor een backup van mijn foto's) dan zit je al snel toch weer op internet.

Wat veel mensen niet weten is dat je genoeg hebt aan internet om je mail te kunnen lezen. Ik weet het, de meeste mensen gebruiken altijd Outlook of Outlook Express en vaak is dat dan nog eens ingesteld door een vriendelijke buur, die er toevallig iets meer van kent dan een gemiddelde gebruiker. Maar je kan je mail ook via Internet Explorer of Firefox lezen. Voor je op vakantie vertrekt kan je dan best een paar dingen controleren.

Zorg ervoor dat je het adres weet waar je je e-mail kan lezen. En denk nu niet, ja hier houdt het al op voor mij, want dat weet ik toch niet. Gewoonlijk begint het adres met webmail met daarna de naam van je provider (skynet, telenet, scarlet ...) en daarna .be. Zo is dat bij mij b.v. webmail.fulladsl.be. Bij anderen wordt dat dan b.v. webmail.skynet.be of webmail.scarlet.be. Veel simpeler kan eigenlijk al niet.

Als je dat probeert, dan zie je dat men gewoonlijk twee dingen vraagt. Het eerste is ofwel je gebruikersnaam ofwel je e-mail adres. Je e-mail adres zal je wel kennen zeker ? De gebruikersnaam vind je terug op de papieren met alle gegevens van je account. Deze krijg je normaal als je je inschrijft bij een provider. Bij mij is dat b.v. spb4550. Dat moet je dus echt wel even opzoeken. Reden te meer om die papieren zeker niet te verliezen. Daar vind je ook het tweede element dat men vraagt : je paswoord. Dit kan wel eens een probleem zijn. Vaak zijn die paswoorden een willekeurig samenraapsel van cijfers, kleine letters en hoofdletters. En als je zo paranoïde bent als ik, schrijf je dat liever niet op, want als iemand anders het vindt ... Maar daar bestaan trucjes voor. Stel dat je als paswoord HvM1k5L hebt. Niet te onthouden. Probeer met de letters een zinnetje te maken. Wat dacht je van Halfvolle Melk 1 komma 5 Liter. Zo lukt het al een stuk gemakkelijker.

Zo, nu kan je op vakantie toch nog je mail lezen !
- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Rod Piazza & The Mighty Flyers - Live at B.B. King's

Verleden week gezien in Peer en ze zijn nog altijd even goed, even energiek, even fantastisch. Het is altijd moeilijk om zo'n live momenten met audio weer te geven. Vandaar dat ik er van de week nog een Youtube filmpje tegenaan gooi, want dit komt heel aardig in de buurt :


Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens 1 nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten