vrijdag 14 augustus 2009

Tip 27 : Foto's op reis

Hallo, we zijn weer van de partij. Ik weet niet of ik nu echt met een pc-tip weer begin of of dit eerder een paar bemerkingen / raadgevingen zijn van een paranoïde informaticus. Hier gaan we dan.


Iedereen die ik ken, neemt foto's als hij op reis gaat. De een al wat meer dan de ander. En de een poseert er al wat meer voor dan de ander. Een paar dagen geleden stond ik nog met mijn zoon te kijken naar een fotosessie (anders kan ik het niet noemen) in de Notre Dame van Parijs. Een dame liet zich uitgebreid fotograferen door een andere dame, iedereen wacht natuurlijk beleefd, maar dat bleef maar duren. Uiteindelijk was de sessie dan toch afgelopen en ik zeg nog tegen mijn zoon : "Nu gaat ze die foto's bekijken, zien dat er eigenlijk geen een goed genoeg is en het spelleke zal opnieuw beginnen". Je raadt het al : 't was precies van dattum. Daar gingen we dus weer. Daarna zijn we maar doorgelopen. Nu zouden we toch niet willen dat die dame haar fotootjes verliest, want anders staat ze de volgende keer weer in onze weg.

Ik ga dus op reis en ik neem mee : mijn foto-apparaat, kaartjes voor in den appareil, een laptop én een USB-stick. De kaartjes worden van langs om groter en eigenlijk kan je bijna al je foto's op een paar van die kaartjes nemen. Maar stel nu dat er iets gebeurt met één van die kaartjes of dat je er eentje kwijtraakt. Daarom neem ik ook een laptop mee en iedere avond zet ik de foto's van het kaartje over naar de laptop. Je kan je kaartje weer leeg maken en de volgende dag weer volop foto's maken. Je kan er tijdens het kopen van een laptop b.v. op letten dat hij een kaartlezer heeft voor jou type kaartjes. Dat is tegenwoordig meer en meer het geval. Maar vaak heeft men tegenwoordig van die mastodonten van laptops die veel geld kosten én die een pak groter zijn dan vroeger (cf. numeriek klavier inbegrepen). Denk dus twee keer na voor je een oude laptop naar de schroothoop verwijst. Hij kan hiervoor nog van pas komen.

Mijn tweede stap : dezelfde foto's kopieer ik nog eens van mijn laptop naar een USB-stick. Die stick bewaar ik dan nog eens op een heel andere plaats dan waar mijn laptop staat (of alles vliegt in de kluis).

Eigenlijk is de moraal van het verhaal vrij simpel : zorg dat je altijd en overal minstens één kopie van je foto's hebt. En trek die lijn thuis ook door : zet je foto's b.v. op een interne harde schijf en kopieer ze altijd direct ook naar een externe harde schijf. En ideaal gezien zou je dan ook nog een versie buitenhuis moeten bijhouden.

Ik had het je gezegd : tip of hersenspinsels van een paranoïde informaticus ? Je mag zelf kiezen. Volgende week zijn we er weer met meer . . . tips.
- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Sam Cooke - Night Beat

Sam Cooke heeft een van de mooiste en meest sensuele stemmen die er zijn. Deze 'Night Beat' is opgenomen op 3 dagen waarbij de stem van Sam Cooke centraal staat. Zelfs de lijst met muzikanten is indrukwekkend. We vinden er o.m. Barney Kessel en Billy Preston op terug. En zeggen dat men tegenwoordig soms maanden in een studio zit zonder ook maar aan de knieën van Sam Cooke te komen. En wie dacht dat 'Little Red Rooster' van de Rolling Stones was, think again.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten