vrijdag 18 november 2011

Tip 106 - Ratjetoe

Ratjetoe is een 'mengelmoes', een beetje van alles door mekaar, hutsepot, voor de liefhebbers. Vandaag ga ik het over twee losse dingen hebben. Eén : wat correcties/aanvullingen op mijn tip van verleden week. En twee : een geweldige (op z'n Eddy Wally's uitgesproken) functie van het scroll wieltje van de muis. Zie ook mijn vorige tip hierover. Wat hebben ze gemeen ? Ze zijn allemaal geïnspireerd op aanvullingen van lezers (waarvoor dank).

Laat me maar met dat scroll wieltje beginnen. Wat ik toendertijd (zie hier, amaai alweer 2 jaar geleden) niet vermeldde en wat een lezer terecht opmerkte : als je op een link gaat staan in je browser en je klikt op het scroll wieltje, dan open je de link in een nieuwe tab of venster. Daarvoor gebruik ik nog altijd CTRL + linker muisklik. Kwestie van gewoonte zeker ? Maar wat mijn zoon Jens me van de week toonde, kende ik nog niet. Als je in Internet Explorer of in Firefox verschillende tabs hebt geopend, dan kan je bovenaan op de tab klikken met het scroll wieltje om die tab te sluiten. Wat hier vooral interessant is : bij Internet Explorer moet normaal een tab actief zijn, voor je er een kruisje voor het sluiten bij ziet. Deze tip hier gaat ook met tabs die niet actief zijn.

Nu naar mijn aanvullingen voor verleden week. De lezer voor wie ik de tip schreef, had het ingeniueze idee om een niet gebruikt veld in het adresboek te gebruiken om een code voor een groep toe te kennen. Ze kan je b.v. code 1 toekennen aan, laten we zeggen, 2de naam of bijnaam voor al wie familie is. Dat veld wordt wel mee geëxporteerd en zo hoef je niet, telkens als je je adresboek exporteert, de groep in die Excel sheet opnieuw in te vullen. Warempel een prachtige aanvulling op mijn vorige tip. Waarvoor dank.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Elvis Costello - Out of our idiot

En zeggen dat we normaal van de week naar Costello gingen gaan zien. Zeker na de lovende recensies van zijn eerder optreden in Antwerpen hadden we er echt zin in. Helaas, zijn vader heeft gezondheidsproblemen en de rest van de tournee is uitgesteld. Begrijpelijk, maar jammer voor ons. Als ik terugdenk aan zijn solo concert dat hij bijna 20 jaar geleden in Torhout gaf, het optreden staat nog altijd in mijn top 5. Je hebt maar één man en een gitaar nodig om een s c h i t t e r e n d concert te beleven. Vandaar, geef mij maar live ! En 'Out of our Idiot' is dan maar mijn troostplaat van de dag.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
"Writing about music is like dancing about architecture — it's a really stupid thing to want to do."
"Schrijven over muziek is als dansen over architectuur - werkelijk stom als je zoiets wil doen"
Costello zou het ooit gezegd hebben, 't zou eigenlijk van Alan P. Scott zijn, maar er is onduidelijkheid.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten