vrijdag 5 juni 2009

Tip 19 : Scroll Wieltje


Scrollen is een werkwoord dat je ondertussen al in de Vandale terugvindt : '(tekst) over het computerscherm laten rollen'. En dat is waar we het scroll wieltje op de muis het meest voor gebruiken : 'draaien aan het wieletje', zou ik zeggen, om door een tekst te gaan. Naast dat draaien was het oorspronkelijk nog op een andere manier bedoeld, maar ik ken niet veel mensen die dit ook gebruiken. Als je een tekst met meerdere pagina's hebt (in Word, in Explorer, in een .pdf document) dan kan je één keer klikken op het muiswieltje. Je krijgt dan het volgende te zien op je scherm (twee voorbeeldjes) :
Op dat moment moet je de muis alleen nog maar omhoog of omlaag bewegen om door de tekst te bladeren. Nogmaals om het even waar klikken en alles is weer normaal. Ik gebruik dat zelden, omdat je dat precies niet al te best onder controle hebt. Als ik snel wil bladeren, schakel ik over op de PageUp en PageDown toetsen. Waar gebruik ik het dan wel nog ? Drie tips !

1. Tekst groter of kleiner
Dit is heel handig : je komt op een site of je hebt een tekst en de lettertjes zijn nogal klein. Ja, op mijn leeftijd begint dat al, hoor. Je drukt de CTRL toets in en je draait aan het scrollwieltje. Je zal zien dat naar de ene kant toe de tekst vergroot en naar de andere kant toe de tekst weer verkleint.

2. Office 2007

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Ik herneem nog even de hoofding uit Word van verleden week. De aangeduide zone op de afbeelding wordt in Office het Lint genoemd. Als je hier b.v. op Pagina-indeling staat en je wil naar Start, dan moet je op Start klikken. Je kan echter ook gemakkelijk door het lint navigeren door er op te gaan staan en aan het muiswieltje te draaien. Gewoon eens proberen, zou ik zeggen, je zal zien dat je er tijd mee uitspaart.

3. Pagina openen in nieuw venster
In een eerdere tip vertelde ik al hoe je een pagina in een nieuw tabblad kan openen door eerst de CTRL toets in te drukken. Een attente lezer (Hendrik) vulde aan dat je dit ook kan bereiken door gewoon op het muiswieltje te drukken. Inderdaad, goed gezien.

- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Magic System - 1er Gaou. Met zo'n zomers weer, moeten we toch wat vrolijkers opleggen dan vorige week. Magic System maakt prachtige muziek en geeft schitterende optredens !

- - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten