vrijdag 19 juni 2009

Tip 21 : Dubbel of Enkel Klikken

Ik ben eigenlijk vrij laat dagelijks met de PC beginnen werken. Ik werkte wel al jaren op de mainframe. Daar had je enkel een terminal (scherm en toetsenbord) nodig. Muis : nooit van gehoord. Maar halverwege de jaren '90 schakelde toch iedereen zo langzamerhand over naar PC met een emulator (programmaatje dat deed alsof je nog altijd aan een terminal zat). En dan kreeg je er nog eens zo'n wonderlijk stuk speelgoed bij : de muis. Je mag zeggen wat je wil maar voor veel mensen is dat dubbelklikken - zonder de muis te bewegen - in het begin lang niet zo simpel. Ik denk dat men toen over het algemeen met Windows NT werkte bij de bedrijven. Internet kwam er ondertussen ook langzamerhand bij. Hé, en daar kon het wel, een link krijgt een ander kleurtje, is onderlijnd en één enkele klik is genoeg om je PC in beweging te zetten. Waarom kon dat dan niet altijd op de PC ?

Blijkbaar waren er nog meer mensen die met die vraag zaten en sedert Windows 98 (sla me niet dood als de volgorde niet helemaal klopt) heb ik eerlijk gezegd nooit meer dubbel geklikt. Het eerste wat ik nu altijd doe als ik een nieuwe PC heb is dat dubbelklikken direct veranderen in enkel klikken.

Hoe doe je dat nu ? Het is vrij simpel maar het zit misschien een klein beetje verborgen. Volg maar gewoon de onderstaande stappen. Ik geeft telkens een schermafbeelding van Windows XP en van Windows Vista.

Stap 1
Klik rechts op het Start icoontje onderaan links en er zal een keuzevenstertje openklappen. Je klikt daar op Openen

XP

Vista
Stap 2
Er opent een map en daar klik je op Extra en daarna op Mapopties voor XP en op Organiseren en daarna op Map- en zoekopties voor Vista

XP

Vista

Stap 3
Dit schermpje is voor beide zowat gelijk. Zorg dat je bovenaan op tabblad Algemeen staat en vink daarna onderaan Openen bij eenmaal klikken aan.


Nu hoef je nooit meer dubbel te klikken ! Een enkele klik vervangt nu voortaan een dubbele klik. En wat, hoor ik je al vragen, waar ik vroeger enkel klikte ? Op alle plaatsen waar je vroeger met één klik iets selecteerde, hoef je nu enkel nog maar met de muis over je selectie te gaan.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Joni Mitchell - Court and Spark
Wie denkt dat 'Big Yellow Taxi' van de Counting Crowes is kent zijn klassiekers niet. Joni heeft heel wat bewonderaars waaronder ook Prince. Toch heb ik hier voor een andere cd gekozen omdat één van mijn lievelingsnummers van Joni hier op staat : 'Twisted'. En onthou het vanaf nu : "Two heads are better than one !"
- - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten