vrijdag 4 november 2011

Tip 104 - Je eigen website

Vooraf een kleine oproep :
Wie wil me a.u.b. eens wat vragen sturen want ik begin een beetje aan het einde van mijn Latijn te zitten. En weet, er bestaan geen stomme vragen, alleen maar stomme antwoorden. Ik zit al een tijdje te bedenken dat ik eigenlijk iets rond PowerPoint zou kunnen doen. Een aantal tips over hoe je een PowerPoint presentatie aanmaakt met b.v. een aantal vakantiefoto's, wat animatie en een muziekje erbij. Laat me iets weten als je geïnteresseerd bent.

Vandaag ben ik gered door de bel, of neen, door een lezeres die me vraagt hoe je aan een eigen website begint. Ik laat even de persoonlijke details achterwege, maar hier is de vraag :
"Wij zouden al lang een fatsoenlijke website willen hebben, maar dat kost toch altijd wel een pak geld.
Momenteel hebben we: xxx (site uitgewist), een blog.. maar dit is zo onprofessioneel, daarom kreeg ik de raad om joomla te gebruiken, maar zo te zien is dit voor mij ook chinees...
Welk systeem zou U me aanraden aub.
mvgroeten"
Hier kan ik wel een boompje over opzetten vanuit mijn eigen ervaring. Ten eerste, wat is "een fatsoenlijke website" ? Wel dat is inderdaad wel iets meer dan enkel een blog, zoals b.v. ook deze blog hier. Dat is er volgens mij eentje dat verwijst naar je naam of bedrijf. Dus liefst eentje in de aard van www.sitenaam.com of www.sitenaam.be. Zoals b.v. die van onze wijk : www.graanwijk.be. Beetje reclame mag wel, hé !

Wil je controleren of de naam die je in gedachten hebt nog vrij is, dan kan je voor .be sites terecht op www.dns.be. Tik gewoon dns.be in zonder de www ervoor en nadat je je taal hebt gekozen, kan je direct controleren of je site vrij is. In het invoerveld mag je ook daar de www achterwege laten. Ik typ b.v. kunstinpapier in en druk op check. Ha, ik heb geluk de site is nog vrij. OK, dat is alles wat ik moest weten. Als de site niet vrij is, kan je op een volgend schermpje controleren wie de site dan wel in handen heeft. Ik heb het al meegemaakt dat dat de persoon was voor wie we een website wilen opzetten en dat hij er zich niet eens van bewust was dat hij die ooit al geregistreerd had én er ook jaarlijks voor betaalde.

Volgende opmerking : zo'n eigen site kost inderdaad wel wat geld, maar al bij al valt dat tegenwoordig wel mee. Je wil natuurlijk geen site waar te pas en te onpas reclame over het scherm floreert en daar moet je toch iets voor over hebben. Hier kan je natuurlijk alle kanten uit en het is dan ook een persoonlijke keuze, maar je moet nu eenmaal een provider kiezen. Dit is een firma die de naam van je website voor je reserveert en die jouw een plaatsje op het internet geeft waar je je site kwijt kan. Daarvoor kom ik de laatste tijd steevast bij dezelfde provider terecht nl. one.com. Gewoon (terug zonder de www.) one.com intikken. Op de site kies je - indien nodig - voor Nederlands en dan kan je bovenaan rechts je gekozen site ingeven.
Je kan natuurlijk ook voor een .com kiezen, maar wij opteren voor .be

Op het oranje pijltje klikken en je krijgt te zien dat de website nog beschikbaar is. Daarna moet je het soort abonnement kiezen en ik kan je verzekeren, je moet al héél wat op je site zetten (inclusief afbeeldingen) om niet toe te komen met 3GB. Kies dus met een gerust hart voor de goedkoopste optie. Dat levert je volgend resultaat op :

Ok, inderdaad niet gratis, maar daarna zal je jaarlijks nog zo'n 25 euro betalen. Eronder moet je nu je persoonlijke gegevens invullen. Daarna moet je nog een paar schermpjes doorlopen, die ik hier helaas niet kan tonen, want anders heb ik zelf ook weer een nieuwe site aangemaakt.

Gaat het je allemaal iets te vlug ? Dat is nu juist het handige bij one.com. Je krijgt alle hulp die je nodig hebt. Als je rechts op het scherm kijkt, zie je een knop : Voor u koopt. Klik er gerust op : je krijgt heel wat bijkomende informatie over het aanmaken van een site. Of je kan voor de live help kiezen en dan kan je ten allen tijde vragen stellen die direct door iemand online beantwoord worden. Die live help blijft trouwens altijd beschikbaar voor vragen, ook als je eenmaal een site hebt aangemaakt. En ze hebben zelfs mij al een paar keer goed vooruitgeholpen. Ook dat is een van de redenen waarom ik voor one.com kies.

Als je alle stappen doorlopen hebt, zal je al snel de fiere bezitter zijn van je eigen website. Maar dan komt het tweede deel van het verhaal : aan een lege website heb je natuurlijk niet veel. En daar komt die "Joomla" uit de vraag op de proppen. Joomla is een programma om websites te maken. Volgens mij al een vrij ingewikkeld programma voor een beginner. Maar dat geldt eigenlijk voor alle programma's die je op je pc installeert om websites aan te maken. Er is een grote leercurve en eigenlijk moet je er een handboek bijnemen en er heel wat tijd in steken.

Maar . . . er is nog een alternatief. En dat biedt one.com ook aan. Eenmaal je alle gegevens van je site hebt en je hebt je gebruikersnaam en wachtwoord, dan kan je via de optie Configuratiescherm inloggen. Eén van de opties die je dan krijgt is Webcreator en daarmee kan je online een website in mekaar puzzelen. Al zal dat ook nog wel wat zoekwerk opleveren. Maar, nog een maar, denk goed na over de structuur van je website vooraleer je aan de creatie ervan begint. Bekijk andere gelijkaardige websites en zorg dat je een duidelijke opbouw van de site in gedachten hebt voor je begint.

En er is natuurlijk nog zoveel meer dat erbij komt kijken. Je eigen e-mail adressen instellen bijvoorbeeld. Maar ik zou zeggen : begin met het aanmaken van je website als je je geroepen voelt en gebruik daarna zeker de live help als je met vragen zit . . . en als je er niet wijs uit geraakt, laat het me gerust weten, dan breien we hier met plezier nog een vervolg aan.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Nick Drake - Five Leaves Left

Ik heb mij een tijdje geleden in één keer het volledige verzameld werk van Nick Drake aangeschaft. Ok, ok, 't zijn maar drie cd's, samen hebben ze maar 10 euro gekost en de man zal ook niets nieuws meer maken. Hij zal wel zitten pokeren met Amy Winehouse, Kurt Cobain en nog wel een paar anderen. Eindelijk heeft hij 'm toch ontdekt, hoor ik een zekere JVdK twee straten verder denken. En toch ben ik nog niet overtuigd : zo'n liedje als River Man klinkt me vertrouwd in de oren en klinkt ook goed, maar ik twijfel nog. Ik beken : ik moet de derde cd nog beluisteren. We zien wel. En ik zou zeggen : oordeel vooral zelf ook. En laat gerust weten wat jij ervan denkt.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
Tegengekomen op een forum :
"Zucht . . . boekenbeurs . . . zaaaaaalig !"
Say no more. Tot zondag op de boekenbeurs !
- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

2 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Een beetje jammer dat je niet dieper op het 'maken van een website' in gaat. Ik had gehoopt dat je voorbeelden zoals Blogger of Wordpress ging noemen.

    Meteen een tip voor de vrager: Gebruik Wordpress! Hartstikke uitgebreid, maar voor een beginner redelijk makkelijk te begrijpen. Om Wordpress (WP) te installeren; http://wphulp.net/wordpress-installeren-2/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey, bedankt voor je reactie maar ik kan ook niet alles behandelen in één tip en moet dus keuzes maken wat ik wel of niet behandel.
    Ik zie Blogger en Wordpress voornamelijk als blogs en dit was een vraag over het opzetten van een website. Misschien zie ik dit iets te beperkt.
    Ik heb tot nu toe altijd met blogger gewerkt en ga nu ook weer niet direct overschakelen op Wordpress. Mijn tips zullen voornamelijk over blogger gaan omdat ik dit gewoon vanuit mijn eigen ervaring schrijf en niet de bedoeling heb zieltjes bij te winnen. En ik merk dat er anderen zijn (zoals jij) die mensen goed genoeg op weg zetten i.v.m. Wordpress.
    Misschien toch nog best eens je tekst herbekijken op je blogspot blog waar je zegt : "Ik denk, … nee, ik weet dat Blogger een stuk beter is, ook voor de mensen die een simpel een eigen blog willen (...)" ?

    BeantwoordenVerwijderen