zaterdag 18 juni 2011

Tip 93 - Google Maps - 2

We gaan door op de weg die we verleden week hebben ingeslagen : Google Maps - deel 2. En als je je afvraagt waarom ik van de week een dag te laat ben ? Verloren gereden, zeker ?

Verleden week leerden we een plaats opzoeken, navigeren op de kaart, satellietbeelden opvragen, ja zelfs door de straten van Parijs lopen. Wat ons op de vraag bracht voor deze week : allemaal goed en wel, de Eiffeltoren, maar hoe geraak ik daar ?

En voor je antwoordt, ik heb toch mijn gps, kan ik je alleen maar zeggen : ik rijd al zes jaar op gps ondertussen maar ik blijft Google Maps toch nog altijd gebruiken. Het is veel gemakkelijker om op voorhand een route te bekijken, alternatieven te zoeken, snel plekjes in de buurt van aankomst te zoeken, uitzoeken of je er (bijna) even snel met tolvrije routes komt, verschillende etappes tegelijk plannen enz. enz.

We gaan dus terug naar google maps (via maps.google.be) en daar klikken we links bovenaan op routebeschrijving. Nu kan je begin en eindbestemming ingeven. Als startplaats geef ik Waregem in en als bestemming begin ik gewoon Eiffeltoren te typen. Hieronder zie je dat onze intelligente Google Maps direct een paar suggesties doet en ik kies er eentje van uit en druk Enter of klik op Routebeschrijving. Eerst nog eens herhalen : klik op de afbeeldingen om ze beter te bekijken. Dan krijg je een grotere versie in een apart venstertje.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Nadat ik op Enter heb gedrukt, zie je dat Google Maps nog niet helemaal zeker is en dat hij links onderaan twee mogelijkheden biedt. Nu zie je aan het aantal kilometers dat ze eigenlijk op dezelfde plaats zijn. Ik klik hier gewoon op de eerste keuzemogelijkheid. Klik op de naam, niet op het nummertje, want dan gebeurt er niets.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Hieronder zie je dat Google Maps nu wel een route berekend heeft. Je ziet nu links Routebeschrijving naar Eiffeltoren staan met daaronder Voorgestelde routes. Als je naar beneden bladert, zal je zien dat de eerste route volledig uitgeschreven wordt met b.v. ook de plaatsen waar je tol moet betalen, hoeveel je zal moeten betalen en hoeveel brandstof je ongeveer zal verbruiken op je rit. Je al ook zien dat zodra je met de muis over één van de verschillende punten op de route gaat, dat je dat punt ook onmiddellijk ziet op de kaart. Gemakkelijk om je te oriënteren.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Maar we gaan terug naar de Voorgestelde routes. Als je nu met je muis over de tweede en derde mogelijkheid gaat, dan toont hij die ook onmiddellijk op de kaart. Zo houdt ik hieronder b.v. de muis boven de derde optie. Hier is het blijkbaar een omweg die kan interessant zijn als je weet hebt van wegenwerken of zo. Soms zie je echter dat zo'n optie minder kilometers is, maar dat je er volgens Google Maps langer over doet. Als je dan op zo'n optie klikt, wordt dat je eerste optie.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Over opties gesproken. Als je eens rond de inputvelden kijkt, dan zie je dat je ook kan switchen naar een voetgangersoptie. Voor een ritje naar Parijs is dat misschien niet zo interessant, maar voor een stadswandeling kan dat net wel heel interessant zijn. Voetgangers hoeven immers geen rekening te houden met eenrichtingsstraten. Bij steden staat hier ook nog vaak de optie Openbaar vervoer bij. Onder onze velden zie je ook een optie Opties weergeven. Zoals je hieronder kan zien heb ik daar ondertussen ook op geklikt. De opties die we hier zien, zijn Snelwegen vermijden en Tolwegen vermijden. Zoals je ziet heb ik Tolwegen vermijden hier aangeklikt.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Als je gaat vergelijken zie je dat het amper 20km scheelt, maar dat je er wel meer dan een uur langer over doet. Ach, als je met verlof bent, af en toe eens stopt, dan neem je dat er misschien wel met plezier bij en kan je extra genieten van het mooie Franse landschap.

Over afwijken van de rechte weg gesproken. Je ziet dat je ook kan een Bestemming toevoegen. Zo kan je b.v. tussenstops toevoegen. maar dat houden we voor volgende week : kleuren we altijd binnen de lijntjes of durven we wel eens afwijken van onze route ?
- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Ben Folds Five - Naked Baby Pictures

Knotsgekke groep heb ik dit altijd gevonden en zoals de naam doet vermoeden : een trio. Deze cd (met politiek niet zo'n correcte titel zeker ?) bevat (toen) voorheen niet-uitgebracht materiaal, live performances, repetities ... En toch, ronduit een fantastisch plaatje met veel gevoel voor humor in b.v. het nummer 'For those of ya'll who wear fanny packs' (je weet wel, zo'n zakje rond je middel). Zoals ik al zei, knotsgek. Dit nummer, dat je trouwens van de week ook kan beluisteren, is opgenomen tijdens een sound check. De geluidsmannen zijn een koffietje gaan halen omdat ze het 'gezeik' van de band niet meer kunnen aanhoren, maar, gelukkig voor ons, ze hebben wel de opname tape laten runnen. Enjoy !

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
"The trouble with being punctual is that nobody's there to appreciate it" (Franklin Jones)
"Het probleem met stipt zijn is dat er niemand in de buurt is die het kan waarderen"
- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten