donderdag 9 juni 2011

Tip 92 - Google Maps - 1

Waar zaten ze vandaag allemaal. Geen enkele viel er te bespeuren en anders zie je ze 's namiddags altijd wel flaneren langs de boorden van de Leie. Geen ene ben ik er vandaag tegengekomen. De 'oudjes' op hun fietsen, wandelend langs de Leie, alleen, in koppeltjes of in groep. En je voelt hun ogen in je rug priemen als je weer een stelletje voorbijfietst. "Ha, dat is weer zo'n tjoolder, die iedere dag op en af naar zijn werk fietst. Gelukkig hoeven wij dat niet meer te doen nu we met brugpensioen zijn, maar we zijn nog goed en fietsen iedere dag ons kilometerkes. Straks stoppen we dan aan de Banmolens en drinkt mijn ventje zijn Trappistje, hij zal maar weer zijn vinger omhoog moeten steken en 't zal al voor zijn neus staan, en ik ga weer een Brussels wafelke nemen, a ja, met slagroom natuurlijk". Waar waren ze vandaag : nergens te bespeuren, gewoon omdat er wat druppelkes regen vielen.

En al die jonge coureurkes met hun te dure koersfietskes, hun glimmende klikschoentjes, hun donkerzwarte zonnebrillekes en de hautaine houding die je van hun rug kan aflezen als ze je quasi op hun gemakske voorbijsteken, met een air van "die gast denkt ook dat hij kan fietsen omdat hij iedere dag een paar kilometerkes over en weer fietst op zo'n krakkemikkig stadsfietske, laat 'm maar eens proberen mee te rijden, we rijden hem er zo weer af". Waar waren ze vandaag : nergens, natuurlijk, hun fietske kan niet tegen opspattend water en hun juist onthaarde beentjes zouden te koud hebben zeker.

Nee, alleen af en toe een andere fietspendelaar, een lotgenoot, een kameraad, die ook regen, weer en wind trotseert en die, denk ik, naar me knipoogt als hij me passeert, want we zijn per slot van rekening toch verbonden door hetzelfde lot. Al beeld ik me die knipoog allicht maar in want ik zie allang geen steek meer door mijn bril. Had ik toch maar die ruitenwisser-optie gekozen indertijd. Helaas ...

Maar wacht eens, ging ik hier geen tip van de week schrijven. Nee, zeker, 'k heb eigenlijk geen goesting en mijn haar is nog nat. Of ja, misschien toch, want 't is toch nog altijd aan 't gieten buiten en 't is toch echt geen weer om een hond door te jagen. Ik zit hier goed, hoog en droog achter mijn pc'ke met een Trappistje hier naast mij. Laten we er maar aan beginnen !

Zoals je uit de titel kan afleiden ga ik een en ander vertellen over Google maps en ga ik er meer dan één tip aan besteden. Vandaag trap ik af en dan zie ik wel waar ik uit kom. Maar je zal alleszins een en ander bijleren over opzoeken van adressen, interessante plaatsen en het plannen van je route als je ergens (met de auto) op verlof gaat.

Hoe gaan we ernaar toe ? We tikken gewoon maps.google.be of voor mijn part maps.google.nl in. Wie de Belgische versie ingeeft, komt op onderstaand scherm terecht. Ik geef je de raad om ook eens op de afbeeldingen te klikken, dan zie je ze in een groter en leesbaarder formaat in een nieuw scherm.

Zoals je ziet begin ik met het opzoeken van een adres. Je kan een adres intikken maar je kan b.v. ook een plaats of restaurant of winkel intikken. Daarbij tracht Google maps automatisch aan te vullen zoals je hier ziet. Een tip : begin met het straatnummer, zodat google direct kan aanvullen als je de straat begint in te typen. Anders moet je de volledige straat intikken en dan pas het nummer. Hier zie je b.v. dat ik maar hoef 15 we in te typen en de eerste suggestie is al prijs want ik zoek inderdaad Wetstraat 15 Brussel. We klikken met de muis op de suggestie.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

En het resultaat kan je hieronder al zien. Vlak onder de 1 zie je een rond pijltje met een A erin staan. Dat is de plaats die we zoeken. Als je rechts klikt op die A dan verschijnen de opties die je eronder ziet. Zo kan je b.v. de plaats als bestemming of als startpunt van een routebeschrijving vragen. Je kan ook in- of uitzoomen op de kaart. Dat kan je echter evengoed door op de + of op de - te klikken die je links onder nummer 2 vindt. Maar het kan nog gemakkelijker. Met het scroll wieltje van de muis kan je zo in- en uitzoomen. Zo doe ik het gewoonlijk.

Wil je de kaart verslepen dan kan je dat ook heel gemakkelijk. Je klikt op een willekeurig punt en je zal zien dat er een handje verschijnt. Zodra je het handje ziet, kan je de kaart gewoon verslepen.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Links bovenaan, naast het cijfer 3 zie je nogmaals het adres staan. Als je ruimer zoekt, kunnen er daar ook meerdere staan. Eronder zie je ook in de buurt zoeken staan. Als je b.v. een hotel of een restaurant in de buurt zoekt, dan klik je daar op en dan hoef je maar in te vullen. Bedenk het, en Google maps geeft je suggesties : hotels, novotel, restaurant, museum, shopping center . . .

Als je nog even naar de afbeelding kijkt, zie je rechts boven een fotootje staan met eronder Satelliet. Daaronder zie je ook Foto's staan. Klik er maar eens op, je zal zien dat je foto's uit de omgeving kan opvragen. Klik je op Satelliet dan krijg je (ja) satellietbeelden te zien zoals hieronder. Leuk als je een omgeving al wil verkennen voor je er geweest bent. Hieronder zie je b.v. een satellietbeeld van het Koninklijk Paleis in Brussel. Ook hier kan je weer in- en uitzoomen en je kan niet geloven hoe gedetailleerd dat dit soms kan zijn. Probeer het maar eens met je eigen huis.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Als je nog even terug naar boven gaat naar de afbeelding met de nummertjes, dan zie je naast nummer 2 ook een geel mannetje staan. Met dat mannetje kan je echt in de straten van een stad lopen waar Google met zijn befaamde camera-auto's gepasseerd is. Hieronder zie je een voorbeeld van de buurt rond de Eiffeltoren in Parijs. Je klikt op het gele mannetje en je sleept het over de kaart (satelliet of gewone kaart, maakt niet uit). Zodra het gele mannetje boven de kaart zweeft, zie je overal blauwe lijnen waar je het in de straat kan droppen. Ik hou het hier, zoals je kan zien, vlak bij de Eiffeltoren. Ja, de kant waar Jackie Chan in Rush Hour 3 ervan springt.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Laat ik het ventje los, dan sta je midden op straat en kan je beginnen rondlopen, omhoog en omlaag kijken enz. Je kan zo de volledige omgeving verkennen. En op het kleine kaartje rechts onderaan zie je nog altijd waar je je juist bevindt.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Volgende week : allemaal goed en wel, de Eiffeltoren, maar hoe geraak ik daar ?

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Dream Warriors - And now the Legacy begins

Uit het geboortejaar van Arne en misschien daarom dat hij dit ook goed vindt. Hiphop, zoals hiphop op zijn best kan klinken, geen stoere gangsta rap, maar met lekker veel samples van vanalles en nog wat. Zo kende ik Soul Bossa Nova van Quincy Jones al lang voor ik wist dat dat oorspronkelijk van hem was. Maar luister zelf maar hoe zelfs jonge Canadezen echte hiphop uit hun mouw kunnen schudden.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
Een parafrase op een bekende spreuk :
"Geef iemand een vis en je voedt hem voor één dag. Leer hem internet gebruiken en hij zal je weken niet meer lastig vallen".

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :

Omdat het vaderkesdag is zondag en dat oud vel in het Louvre toch aan modernisering toe was. En het oog wil ook wel eens wat.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten