vrijdag 25 juni 2010

Tip 68 - Wegwijs in het blogwereldje

Ik vertelde een vorige keer al dat je op blogs een ander soort informatie vindt dan op gewone websites : mensen geven er hun persoonlijke meningen, bevindingen en ervaringen mee. Je kan op een blog dus niet alleen soms een schat aan informatie vinden over een bepaald onderwerp. Wat ook treffend is, is dat blogs over een specifiek onderwerp vaak doorverwijzen naar sites en blogs over hetzelfde onderwerp. Vandaar dat ik je vandaag vertel, hoe je vanuit één blog, nog heel wat meer informatie kan vinden.

Ik zal beginnen met het voorbeeld van deze blog. Je zoekt in Google (of wat voor zoekmachine ook) b.v.op twee kolommen in word. Wonder boven wonder komt vandaag mijn PC Tip van de Week als eerste resultaat naar voren (kan afhankelijk van dag tot dag verschillen natuurlijk).

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Ik klik erop en kom op mijn blog terecht. Doe gerust mee in een ander venster, dan kan je gemakkelijker volgen. Je zal zien dat je direct op de juiste tip terecht komt en een nieuwsgierig iemand vraagt zich dan af of er nog meer dergelijke interessante tips op deze blog staan. Het eerste wat ik dan doe is naar de datum van de post (blog bericht) kijken. In dit geval is dat 20 maart 2009 (cf. 1). Allicht zullen er na 20 maart 2009 ook nog wel tips bijgekomen zijn. Om de laatste post te zijn, klik je gewoon op de titel van de blog (cf. 2). Je zal zien dat je nu op de recentste tip terecht komt en dat je dan gewoon naar beneden door de tips kan bladeren.

Een goede blogger maakt het je over het algemeen nog gemakkelijker. Stel dat je b.v. alleen geïnteresseerd bent in tips over word. Dan moet je eens in de zijkolommen kijken or er ergens een overzichtje is met als titel ‘Categorieën’ of ‘Trefwoorden’ of ‘Labels’. Dat vind je bij mij in de rechter kolom inderdaad terug.

Zo zie je dat ik tot nog toe 8 tips over Word geschreven heb. Als je nu op Word klikt, krijg je nu alle tips over Word te zien. Probeer het maar eens.

Ik vertelde al dat veel bloggers de gewoonte hebben om ook te verwijzen naar andere sites en blogs waar je informatie over hetzelfde thema kan vinden. Gewoonlijk vind je dat ook weer in één van de zijkolommen. Vaak wordt er onderscheid gemaakt tussen links (links naar gewone sites) en wat men een blogroll noemt. De laatste bevat specifiek verwijzingen naar andere blogs. Ik geef als voorbeeld mijn andere, professionele blog Mainframe Watch Belgium. Daar zie je dat ik eerst een overzichtje met links heb en daaronder nog twee blogrolls. Eentje voor blogs naar anderen die over hetzelfde onderwerp schrijven en dan eentje voor blogs van RealDolmen collega’s. En zo heb je al gauw weer een aantal andere sites over hetzelfde onderwerp gevonden. Handig, niet ?

Probeer het maar eens met een paar andere blogs. Je zal wel zien dat het je veel informatie kan opleveren, die je anders niet zou tegenkomen.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Jill Jones - Jill Jones

Van Jill Jones ken ik eigenlijk alleen maar haar debuutplaat. En de reden : alle songs werden geschreven door Prince. Toch vind ik het een van de sterkste platen van alle zijprojectjes die Prince ooit gedaan heeft. Al mag Manic Monday van The Bangles er ook wel zijn. Ja, dat wist je niet hé, ook van Prince. Bart Peeters was indertijd ook grote fan van Jill Jones. Nooit Jill Jones gehoord ? Dan heb je nog nooit 1999 of Little Red Corvette van Prince gehoord want daar zingt ze op mee. Ik heb alleen de plaat maar mocht er iemand een cd van Jill Jones op overschot hebben, bij mij is hij altijd welkom !

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week

(Het leven is wat er met je gebeurt terwijl je andere plannen maakt - John Lennon)

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :


- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten