vrijdag 16 april 2010

Tip 59 : Favorieten exporteren

Laat ik maar eerst eens terugblikken op de vraagjes die ik verleden week stelde. Daaruit blijkt dat iets meer dan 50% nog altijd Windows XP gebruikt. Daarnaast eindigt glansrijk op de tweede plaats Windows Vista met 32%. De rest zijn mensen die al Windows 7 gebruiken. Wat onthoud ik hier uit : heel wat mensen (ikzelf inbegrepen) hebben de stap naar Windows Vista niet gezet. Ik vermoed dat degenen die Vista gebruiken dit doen omdat ze die samen met een nieuwe computer hebben aangekocht. Ik denk ook dat het merendeel van de XP gebruikers (en ik reken mij daar ook bij) nooit Windows Vista zullen gebruiken en bij een volgende stap direct naar Windows 7 zullen overstappen. Wat besluit ik hieruit : ik ga nog een tijdje gewoon op dezelfde manier door. De voorbeeldjes van de tips zullen met XP afgebeeld worden. Toch zal ik regelmatig blijven verwijzen naar hoe het moet in Vista en het is natuurlijk zo dat het merendeel van de tips (b.v. over Office of browsers) voor beide toch gelijk zijn.

Wat met de overige rubrieken ? Een onverdeeld JA op alle vragen. Alleen een paar NEE stemmen bij de muziek, maar ja, "de gustibus ...", nietwaar ? Dus, muziek, citaat én afbeelding van de week blijven ook.

Wat heb ik vandaag als tip ? Je bladwijzers, bookmarks of favorieten zijn kostbaar goed dat je niet graag kwijtspeelt. Als je een nieuwe computer koopt is dat één van de dingen die je zeker wil overzetten. Of zelfs als je een nieuwe release van Internet Explorer of Firefox installeert kan het geen kwaad om er eventjes een kopie van opzij te zetten.
Hoe doe je dat ? De werkwijze is een beetje anders voor Internet Explorer en voor Firefox. Ik zal beide wat nader toelichten.

Internet Explorer
Je opent je Internet Explorer en klikt bovenaan links op Bestand. In het venster dat opent klik je bijna onderaan op Importeren en exporteren.... Er opent zich een eerste venstertje.


Daar duid je Naar een bestand exporteren aan en druk je op Volgende. Ik ga niet alle schermpjes geven want ze spreken echt wel voor zichzelf. Zo selecteer je op het volgende scherm Favorieten en druk je weer op Volgende. Bij het volgende scherm met als titel Selecteer de map voor het exporteren van uw favorieten druk je gewoon op Volgende, want dit scherm toont je alleen maar de map met je favorieten. Zo kom je op dit scherm.


Hier kan je via Bladeren zelf beslissen waar je het bestand met de kopie van je favorieten wil zetten. Dat kan b.v. een USB-stick zijn als je de favorieten op een andere pc wil zetten. Druk op Exporteren en je hebt je veilige kopie van je Favorieten.

Firefox
In de menubalk klik je bovenaan op Bladwijzers. Er opent zich een venstertje en daar klik je op Bladwijzers ordenen...

Er opent zich een volledig nieuw scherm met als titel Bibliotheek.



Rechts op de menubalk klik je op Importeren en reservekopie maken en daarna op HTML exporteren. Firefox geeft je nu direct de mogelijkheid om een map te kiezen waar je de favorieten kunt opslaan en je hebt ook hier je kopie.

Hoe je de favorieten terugzet, ga ik niet uitgebreid uit de doeken doen. Eigenlijk volg je bij beide programma's dezelfde weg, maar in plaats van Exporteren moet je nu gewoon Importeren selecteren.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Soundtrack Undercover Brother

Je zal je misschien afvragen of ik nu alle muziek die ik beluister ook allemaal heb ? Nee. Raymond zingt dat hij van veel muziekjes houdt en dit is bij mij ook zo, alleen speel ik ze niet. Ik heb wel eens wat gedownload van internet, maar dan komt het er gewoonlijk op neer dat dat op mijn pc terecht kom en dat ik er toch niet naar luister. Daarom dat ik al meer dan 20 jaar een vrij trouwe gebruiker ben van de bibliotheek van Waregem. Een uitgebreide en (wat voor mij ook belangrijk is) verzorgde collectie om U tegen te zeggen. Maar ik hou natuurlijk zelf mijn ogen wijd open als ik ergens kom op zoek naar koopjes, want die zijn er zeker nog te doen. Zo ben ik vandaag deze soundtrack tegengekomen voor 1 EURO. De film zal wel op geen kl*** trekken, maar de muziek mag er des te meer zijn : Average White Band, James Brown, The O'Jays, Earth Wind & Fire en als 'The Revolution will not be televised' van Gil Scott-Heron er dan ook nog eens op staat . . .

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week

"A room without books is like a body without a soul." (Marcus Tullius Cicero)
"Een kamer zonder boeken is als een lichaam zonder ziel"
- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week


- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

1 opmerking:

  1. Ik wil eerdaags ook een nieuwe computer bestellen, alleen weet ik niet zo goed welke ik dan moet gebruiken? Heb je nog tips voor me?

    BeantwoordenVerwijderen