vrijdag 2 april 2010

Tip 57 - Berichtregels

Zoals beloofd gaan we dit keer berichtregels aanmaken in ons mail programma. Gezien ik nog met Windows XP werk, zijn dit voorbeelden voor Outlook Express. Voor Vista en Windows 7 is dit echter vrij gelijklopend.

Een berichtregel houdt eigenlijk in dat je je mail programma de opdracht geeft om een bepaalde actie te ondernemen wanneer het gaat controleren of er nieuwe mails zijn. Ik ga dit uitleggen met één voorbeeldje, maar je zal zelf wel zien, dat er hier nog heel wat meer variaties op bestaan. Verleden week heb ik laten zien hoe je een map moest aanmaken. Daar begin ik vandaag opnieuw mee. Ik ga niet meer uitleggen hoe, maar ik maak in Postvak IN een nieuwe map aan die ik PC Tip noem.


Wat is nu mijn bedoeling ? Wel, iedere week komt er een mailtje binnen met de nieuwe Tip van de Week en die zou ik allemaal in die ene map willen zetten, zodat ik die achteraf gemakkelijk terugvind. Ik kan die natuurlijk iedere week zelf naar die map slepen, maar ik kan dat ook via een Berichtregel doen. Daarvoor ga je in de menu naar Extra en onder Berichtregels klik je op E-mail...


Zo open je het volgende venster


Hier klik je op Nieuw om een nieuwe regel aan te maken. We krijgen nu volgend venster te zien

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Je zal zien dat het principe altijd hetzelfde is. Eerst geef je aan op welke voorwaarde er iets moet gebeuren. In een tweede stap geef je aan welke actie er moet ondernomen worden. Bekijk maar eens hoeveel mogelijkheden je wel hebt. Voor ons voorbeeld vinken we bij optie 1 en optie 2 telkens de eerste lijn aan. Met andere woorden : als de mail van een bepaalde afzender komt, willen we hem niet in Postvak IN laten staan, maar willen we hem naar een bepaalde map verhuizen.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Je ziet dat in het derde vakje de berichtregel wordt weergegeven. Daar moeten we nu wel nog aangeven wie die bepaalde personen en een bepaalde map precies zijn. Daarvoor klikken we eerst op bepaalde personen.


In het venster dat nu geopend wordt, kunnen we ingeven wie de afzender moet zijn. In ons voorbeeldje kan je ofwel mijn e-mail adres ingeven of je kan zelfs de naam ingeven onder dewelke ik die mails verstuur nl. PC Tip van de Week. Je ziet dat je ook één of meerdere adressen uit je adresboek kan ophalen. Niet vergeten op Toevoegen te klikken om de naam ook effectief in de lijst te zetten. Daarna druk je op OK. Nu herhaal je hetzelfde met de map door op een bepaalde map te klikken.


In het schermpje kan je nu aangeven, naar welke map de mail automatisch moet verplaatst worden. We kiezen dus voor de map PC Tip. Nu ziet je schermpje voor de berichtregel er als volgt uit :

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Dat er twee keer bevat staat, is een foutje van het programma. Je ziet onder nummertje 4 dat ik de regel ook maar direct een naam gegeven heb. Zodra je meerdere regels gaat aanmaken, vind je ze daarna gemakkelijker terug als je ze nog eens wil aanpassen. We drukken op OK en komen terug op ons eerste schermpje.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Vanaf nu wordt deze regel uitgevoerd zodra er nieuwe mails binnenkomen. Je kan echter ook direct testen of je regel correct is aangemaakt voor mails die al in Postvak IN staan. We vinken onze regel aan en klikken daarna in de rechter kolom op Nu toepassen...

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Nu hoef je bij het volgende scherm onderaan enkel nog eens op Nu toepassen te drukken. Je zal een venstertje zien dat aangeeft dat je Postvak IN overlopen wordt en je zal ook zien dat alle mails van PC Tip van de Week naar de map PC Tip verplaatst worden.

Zoals ik al aangaf : bekijk de mogelijkheden maar eens want je kan er heel wat automatische acties mee aanmaken. . .

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Led Zeppelin - Led Zeppelin

Led Zeppelin was tot nu toe voor mij een gat in mijn cultuur. Ja, natuurlijk, Stairway to Heaven en Whole Lotta Love, maar verder ging mijn kennis tot nu toe niet echt. De hele hardrock scene is vroeger aan mij gepasseerd en pogingen tot nu toe om dat bij te spijkeren, zijn eigenlijk ook mislukt. Nu heb ik het toch nog eens geprobeerd met de vierdelige verzamelaar. Nee, 't zal nooit echt wat worden. Al blijft er hier en daar toch wat hangen en vooral 'Kashmir' trok mijn aandacht. Hé, dat ken ik toch ? En ja, Tom Morello van Rage Against The Machine is een kei van een gitarist maar hun 'Wake Up' is duidelijk geënt op Kashmir. Altijd goed om weten waar iemand de mosterd haalt !

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week

Op Eén loopt een nieuw programma : De Klas van Frieda en iedere aflevering sluit ze af met een doordenker. Parafrase van die van gisteren :
"Mensen gaan kilometers ver lopen om hun geest leeg te maken terwijl voor de meesten 50 meter al ruimschoots ver genoeg is"
- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten