woensdag 10 februari 2010

Tip 50 : Zoeken op pagina met Google Toolbar

Af en toe bekijk ik eens de statistieken van deze blog. Daaruit leer ik onder meer dat 88% van mijn lezers een of andere versie van Internet Explorer gebruikt. 5% gebruikt Safari (de Mac gebruikers ?) en 4% Firefox. Nochtans heeft Google sedert enige tijd ook een browser uitgebracht : Chrome. Ik besloot dan ook om die maar eens te gaan testen, want de kritieken zijn over het algemeen heel lovend en Chrome zou heel snel zijn. En eigenlijk valt Chrome heel goed mee. Niet te veel werkbalken, veel schermruimte en inderdaad sneller dan b.v. Internet Explorer. Maar, nu komt het, ik merkte al gauw dat ik iets miste. Je raadt het al : de Google Toolbar. Dat mocht natuurlijk geen probleem zijn. Chrome is van Google, dus zou ik dat eens snel fiksen. Niet dus, Google wil zo weinig mogelijk schermruimte verliezen en wil dus ook geen Google Toolbar uitbrengen voor Chrome. Conclusie : exit Chrome.

Waarom is die Google Toolbar dan zo belangrijk voor mij. Wel, dat las je voor een stuk al in een vorige tip : Tip 3 - Google Toolbar. Vandaag laat ik je zien hoe je sneller kan zoeken op een webpagina waar je via Google op bent terechtgekomen.

Daarvoor moeten we eerst de nodige opties inschakelen op de Toolbar. Dat doe je door rechts op de Toolbar op de kleine, blauwe sleutel te drukken.


Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Afhankelijk van met welke browser je werkt, kan het optiescherm er een beetje anders uitzien. Als je volgend scherm krijgt, moet je enkel Markeren met het gele stiftje ervoor aanvinken op het Extra tabblad.


Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Bij het volgende scherm moet je bijkomend ook Woorden op een webpagina zoeken en markeren aanduiden op het Zoeken tabblad.


Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Als je nu een zoekargument ingeeft, in de Google Toolbar, dan komen die ook rechts op de Toolbar te staan. Zo wil ik b.v. weten wanneer de Belgische bobslee vrouwen in actie moeten komen. Ik geef daarom vancouver programma willemsen in (Willemsen is één van onze meisjes die meedoen). Je ziet dat de woorden op de Toolbar verschijnen naarmate ik verder typ.


Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Ik volg het eerste resultaat (klik op deze link) en kom op de volgende pagina terecht.


Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

En nu komt het, als ik op de naam Willemsen wil zoeken, dan klik ik gewoon op de naam, zoals ik hierboven al heb aangeduid. Het scherm springt dan direct naar de eerste plaats waar de naam voorkomt.


Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Telkens je erop klikt, spring het scherm naar de volgende plaats. Wil je nog sneller een overzicht krijgen waar je zoekargumenten op de pagina voorkomen, dan klik je in de Toolbar op de gele markeerstift die voor de zoekwoorden staat. Nu zie je dat ieder zoekwoord in een aparte kleur op de pagina aangeduid wordt. Let op als je veel zoekwoorden ingegeven hebt, want soms gaat het dan meer op een schilderij lijken.


Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Zo, nu kun je zelf aan de slag. En niet vergeten : op 23 en 24 februari supporteren voor onze bobslee meisjes !

- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Vitalic - Ok Cowboy


Een mens moet af en toe zijn horizon eens wat verruimen. En zo ben ik na Daft Punk bij Vitalic (ook Frans) aanbeland. Ja, Techno is echt mijn ding aan het worden (ahum). Want hier zitten echt wel goeie tracks tussen en eigenlijk zou ik wel meer dergelijke dingen willen horen. Wie geeft mij tips ? En nee, Retarded Extacy Motherfuckers horen daar niet bij !

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week

Dit citaat ving ik verleden week op tijdens de Pappenheimers. Lady Nancy Astor, het eerste Britse vrouwelijke parlementslid, zei blijkbaar ooit tegen Churchill: "Winston, als jij mijn man was, zou ik vergif in je koffie doen". Churchill: "Mevrouw, als ik met u getrouwd was, zou ik het opdrinken".
Vreemd, drinken ze daar geen thee ?
- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten