vrijdag 13 februari 2009

Tip 3 : Google Toolbar


Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw scherm

Hierboven zie je een paar afbeeldingen van de Google Toolbar. De mogelijkheden verschillen een beetje voor Internet Explorer en Firefox en ze zien er ook wat anders uit. De voorbeelden hieronder komen uit Internet Explorer.

Zowat iedereen heeft tegenwoordig de Google Toolbar staan. Ze wordt automatisch mee geïnstalleerd met bepaalde softwares en je hebt ze voor je het weet. Ik geef het toe : ik ben zelf een zware gebruiker en ik denk dat ik nog wel een paar posts aan de Toolbar zal wijden.

Veel mensen hebben Google als hun beginpagina staan. Als je dan iets wil opzoeken ga je terug naar de beginpagina en je tikt de zoekwoorden in. Dat kan ook eenvoudiger : je typt dezelfde zoekwoorden in in de Google Toolbar, je drukt Enter of je klikt op 'Zoeken' et voilà, de resultaten staan er. Alleen al voor deze tijdwinst vind ik de Toolbar de moeite waard.

Maar er is meer, zoals je ziet staan er naast de knop om te 'Zoeken' nog een aantal andere knoppen. En nu wordt het pas echt interessant. Hier volgen de drie die ik het meest gebruik.

Afbeeldingen zoeken


Dit is echt de gemakkelijkste manier om ergens een afbeelding van te vinden. Peter Gabriel verjaart vandaag, maar hoe ziet hij er alweer uit. Peter Gabriel intikken in de Toolbar en op de knop drukken zoals je hierboven ziet en daar zijn de foto's al. Uit nostalgie afbeeldingen van je geboortedorp opzoeken : je tikt het in, druk op de knop en je hebt ze. . .

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw scherm

Binnen één site zoeken


Niet alle sites zijn even overzichtelijk. Vandaar deze handige tip : als je niet direct je weg vindt, kan je ook zoeken binnen één site. Ik sta b.v. op ImmoWeb en zoek alle huizen die in Wielsbeke te koop zijn. Wielsbeke intikken in de Google Toolbar en op de knop drukken om binnen de site te zoeken. Met het eerste resultaat heb ik al direct alle huizen voor Wielsbeke te pakken.

Een adres op de kaart zoeken


Hier heb je natuurlijk tal van sites : mappy, google maps, noem maar op. De kortste weg : tik het adres in in de Google Toolbar, druk op de juiste knop en je kaartje staat al op het scherm.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw scherm

Laat me gerust weten of ik je bekeerd heb. Als je nu nog niet overtuigd bent, dan probeer ik het een volgende keer nog eens met meer tips. En als je de Google Toolbar daarna toch niet wil gebruiken, dan toon ik je ook hoe je ze weer weg doet.
- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Van Morrison - The Philosopher's Stone. In 'De bende van Wim' ging het zondag over Van the Man en dan grijp je daar natuurlijk eens naar terug. Magistraal tot en met de backing vocals.


- - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten