vrijdag 27 februari 2009

Tip 5 : Tabbladen

Nee, geen tabaksbladen maar TAB-bladen. Dat wil eigenlijk zeggen dat je binnen één scherm verschillende 'bladen' hebt. Ik gebruik dit vooral in mijn browser. Dat kan Internet Explorer, Firefox of nog een andere zijn. Hier zie je een voorbeeldje :

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Ik bekijk de PC Tip van de week site, maar als ik op een andere tab klik, b.v. 'graanwijk', dan bekijk ik binnen hetzelfde venster de site van onze graanwijk.
Je opent een nieuw tabblad door bovenaan via Bestand naar 'nieuw tabblad' te gaan. Of je kan op 'CTRL+T' drukken als je een sneltoets wil gebruiken.

Wat is nu het nut van die tabbladen ?
Je kan op die manier in plaats van één beginpagina, direct meerdere beginpagina's openen. Stel dat ik iedere morgen die vier sites wil overlopen, dan doe ik het volgende : ik ga bovenaan naar 'Extra' en klik daarna op 'Internetopties'. Dan opent zich in Internet Explorer volgend venster :


Bij Startpagina klik je op 'Huidige gebruiken' en je ziet dat alle sites toegevoegd worden. Als je nu de volgende keer je browser opent, heb je direct je vier favoriete tabs. Je kan switchen tussen de verschillende tabs door telkens op de gewenste tab te klikken of je kan er doorheen lopen (scrollen) door eerst de CTRL toets in te drukken en dan telkens de TAB toets, terwijl je de CTRL toets blijft indrukken. De TAB toets is de toets met twee lange pijltjes links op het toetsenbord.

Ik gebruik de tabbladen echter nog meer voor iets anders wat ik heel handig vind. Maar dat zal ik dan maar een volgende keer vertellen, want anders wordt mijn verhaal vandaag net ietske te lang. Blijven terugkomen dus als je het vervolg van dit spannende verhaal wil lezen !

- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Warren Zevon - Stand in the fire. Eén van de beste live platen (nu eindelijk ook uit op cd) met als motto : The Dog ate the part we didn't like.


- - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

4 opmerkingen:

  1. geweldig! ik zoek al zoooo lang naar de sneltoets voor het switchen tussen de verschillende tabbladen. Alt + tab had ik al om te switchen en nu dus ook ctrl + tab! Superrr!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tabbladen, ik krijg er een punthoofd van.
    in mijn IE10 worden er niet naar dan 2 geopend.
    bij de derde blijft het scherm leeg maar zie wel een lege tab met het bekende kruisje. dat is het.
    ik kan dus absoluut niet vinden waar dit euvel in zit.
    internetzoeken heeft tot nu toe niets opgeleverd.

    iemand een zelfde euvel? oplossing?

    bvd
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen