vrijdag 6 maart 2009

Tip 6 : BCC

'Netiquette' is een woord dat ik al heel lang niet meer gehoord heb, maar dat me nu wel ineens weer te binnen schiet. Het is een samentrekken van '(Inter)Net' en 'Etiquette'. En ik moet eraan denken omdat ik een zoveelste mail krijg, samen met dertig andere mensen, die ook in kopie staan. Dus ik zal vandaag maar eens met het vingertje zwaaien over wat je wel en niet doet als je mails verstuurt of wat wel en niet netjes is om maar in de sfeer te blijven.

Kijk eens hoeveel mensen er in je adresboek staan. Bij mij zijn dat er 124. Eigenlijk is de enige band tussen al die mensen dat ik ze ken. En zo sta ik ook in het adresboek van het merendeel van die mensen. Ik ken een paar mensen uit het adresboek van mijn kennissen maar met het merendeel heb ik eigenlijk niets te maken.

Nu is één van de 'Netiquette' regeltjes dat je je adresboek niet zomaar op straat te grabbel gooit. En toch is het net dat wat veel mensen doen. Er komt een interessant of leuk mailtje binnen en dan heb je wel eens de neiging om dat naar al je kennissen door te sturen. Niet doen. Of toch niet zomaar, want voor je het weet gaat je adresboek een eigen leven leiden en komt het bij mensen terecht die je allerlei reclame, spam of zelfs virussen sturen. En dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Wat als je nu wel iets naar een heleboel mensen wil sturen ? Zoals mijn mailtje om je te laten weten dat er weer een nieuwe tip staat. Ik toon dit even met Outlook Express. Ik maak een nieuwe mail aan zoals je hieronder ziet.

Klik op afbeelding om ze groter te openen in nieuw venster

Nu moet ik jullie namen toevoegen, maar ik wil eigenlijk niet dat iedereen al die namen ziet en eventueel doorstuurt naar anderen. Daarvoor gebruik je nu 'BCC' in plaats van 'CC'. 'CC' (Carbon Copy') gebruik je om mensen een kopietje van een mail te sturen. 'BCC' (Black Carbon Copy) gebruik je om mensen een onzichtbaar kopietje van een mail te sturen. Hoe doe ik dat want ik zie alleen 'Aan' en 'CC' staan ? De eerste mogelijkheid is bovenaan op 'Beeld' klikken en dan 'Alle koppen' selecteren. BCC komt er bij en je kan de namen ingeven. Een tweede mogelijkheid voor als je veel namen moet toevoegen : ik klik op 'CC' en er opent een nieuw venster :


Je ziet rechts dat er onder 'Aan' en 'CC' ook 'BCC' staat. Daar voeg je alle namen toe, of zoals hier, een groep mensen. Je drukt op OK en dit is het resultaat :

Klik op afbeelding om ze groter te openen in nieuw venster

Nu stuur ik de mail naar mezelf en niemand van de geadresseerden ziet naar wie mijn mail allemaal gaat.


Netjes. Nettiquette. Zo hoort het !

- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Kelly Joe Phelps - Sky like a broken clock.


- - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten