vrijdag 13 maart 2009

Tip 7 : Zoektips voor Google

Zoeken met Google is eigenlijk een halve kunst. Ik begin gewoonlijk met redelijk veel zoekargumenten in te geven. Zoekargumenten zijn de woorden die je intikt om iets op te zoeken. Misschien kan je dit best afdrukken en dan kan je via Google zelf de resultaten bekijken. Die zullen misschien wel een beetje verschillen van wat ik krijg, want het internet staat natuurlijk niet stil.

Ik wil je namelijk een paar gemakkelijke trukjes tonen om het zoekresultaat te beïnvloeden. Je hebt allemaal al wel eens je naam ingetypt om te zien wat er op het internet over jou staat. Wel ik ga dat vandaag eens met mijn naam doen. Volg je ? Ik begin met wambeke marc in te tikken. Bekijk het resultaat eens : bijna geen enkel resultaat gaat over mezelf. Nu weet iedereen dat je bij het zoeken meestal alleen de eerste, soms eens de tweede pagina bekijkt. Dus gaan we dit anders moeten aanpakken.

Eerste tip : volgorde speelt een rol
al dacht ik vroeger ook van niet. Nu typ ik marc wambeke in. En je ziet heel andere resultaten. Dat trekt er al heel wat beter op. Als je daarnet en nu naar het aantal resultaten gekeken hebt (vlak boven eerste resultaat, rechts) dan zijn het er evenveel maar ze staan wel in een andere volgorde. Bij mij zijn het er nu 13.700. Ik wil nog precieser zoeken want vanaf de derde bladzijde zie ik alweer 'Van Wambeke' met zijn boerenbedrijven opduiken.

Tweede tip : zet je zoekargument tussen aanhalingstekens (de dubbele onder het cijfer drie op je toetsenbord). Ik typ nu "marc wambeke" in en hou nog 254 zoekresultaten over. En bijna allemaal gaan nu over mij. Goed hé ! Hoe komt dat nu ? Wel, wanneer je iets tussen aanhalingstekens zet, geef je Google de opdracht om op die exacte reeks van woorden te zoeken. Maar zo zie ik dat er ook een 'marc wambeke' in Izegem woont en die resultaten hoef ik eigenlijk niet.

Derde tip : gebruik het min-teken om resultaten uit te sluiten. Ik typ nu "marc wambeke" -izegem in. Nog 247 zoekresultaten. Dan waren er toch minder over mijn naamgenoot uit Izegem dan ik dacht. Alle resultaten gaan nu wel over mij.

Vierde tip : gebruik je verstand ! Wat bedoel ik hiermee ? Soms moet je al eens doordenken, want je kan best resultaten mislopen door te selectief te zoeken. Het toeval wil nu dat ik in Izegem geboren ben. Als ik nu wil uitvissen of iemand mij in een stamboom heeft opgenomen zal ik Izegem niet mogen weglaten. En zie : als ik "marc wambeke" izegem intik (één tekentje verschil), dan krijg ik amper 5 zoekresultaten, maar wel juist die over mijn stamboom.

Voilà, dat was het weer voor vandaag en veel plezier met het zoeken . . . op je eigen naam . . . en andere zaken ook natuurlijk !

- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Ouvertures van Rossini (Naxos). Ja, echt waar. Dat tromgeroffel in het begin van La Gazza Ladra (de stelende ekster), mooi toch ? En de rest ook, natuurlijk !



- - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

2 opmerkingen:

  1. wat mij verwonderd is het feit dat google * ik zeg maar * 530.000 hits heeft gevonden en dat er in werkelijkheid maar een honderdtal kunnen geopend worden !!!!!
    Niet dat ik persé die 530.000 hits wil bekijken maar toch , als ze gevonden zijn moet je toch de mogelijkheid hebben om deze te bekijken al was het maar per honderd dat je de hits bekijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. urbain je hebt gelijk. Ik kom niet op(bijv.) pagina 50 in wil gaan,d oet hij dat niet. Dan denk ik, zet het dan er ook niet neer. Google is een grote truc, die je moet zien uit te vinden. Mij is het nog steeds niet gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen