vrijdag 5 februari 2010

Tip 49 : Bestanden zoeken en jokertekens

Soms weet je dat er ergens een bestand op je computer staat, maar je weet echt niet meer waar. Ja, dan moet je op zoek. Als je bij benadering de map weet kan je Verkenner openen en dan rechts klikken op die map en dan de optie Zoeken... selecteren. Als je de hele pc wil doorzoeken kan je via het Start Menu gaan of je kan gewoon de combinatie Windows toets + F indrukken.

Om het even welke weg je volgt, je komt telkens op het zoekscherm terecht. Dat ziet er als volgt uit. Ik heb alvast uitnodiging als zoekargument ingegeven en ik doorzoek, zoals je ziet, de Data-schijf.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Na de zoektocht is dit het resultaat :

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Je ziet dat er 30 bestanden gevonden worden, maar daar zit vanalles tussen. Eigenlijk ben ik alleen geïnteresseerd in de Word documenten. En daar kan je dan de wildcards of in het Nederlands jokertekens voor gebruiken.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Je ziet dat ik een paar keer een sterretje zet. Een sterretje wil nul, één of meer tekens zeggen. Ik zoek met andere woorden naar alle bestanden waar het woord uitnodiging in staat en die een extensie met doc hebben. Het sterretje achteraan ? Dat is voor de Word documenten van Word 2007 die een extensie docx hebben. En dit is nu het resultaat.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Ik heb nu nog 18 Word bestanden over. Maar ik kan nog verder gaan. En dit is een tip die je altijd kan gebruiken als er blanco's of spaties in de bestandsnaam staan. Als je normaal gezien twee worden in de zoekopdracht plaatst zal hij alle bestanden geven waar die twee worden in voorkomen, ongeacht de volgorde. Als ik dus heel expliciet op b.v. uitnodiging kerstfeest wil zoeken dan kan ik als zoekargument uitnodiging?kerstfeest invullen. Het vraagteken stelt altijd één karakter voor. Zo houd ik effectief alleen de bestandsnamen over waar ook echt na mekaar uitnodiging en kerstfeest staan met één karakter ertussen. Het resultaat zie je dan hieronder. Ik houd nog twee bestanden over.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Ik zou zeggen, ga er maar zelf eens mee aan de slag, dan wordt het gauw allemaal duidelijk.
- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Das Pop - I Love


Het zal voor Bent van Looy inderdaad wel een leuk neveneffect zijn. De Slimste Mens ter Wereld is hij dan wel niet geworden maar het heeft ons wel bij zijn muziek gebracht. En zo zit ik hier nu voor het eerst te luisteren naar deze cd. En eigenlijk valt dat best mee. Ik heb ondertussen via de Humo cd's (die ik verleden week vermeldde) een overzicht gekregen van de Belgenpop van de laatste tien jaar (ja, te veel aan mijn neus laten voorbijgaan) en Bent en consoorten scoren bij mij toch wel heel hoog. Luister zelf maar.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week

Deze week komt het citaat van de jonge, hedendaagse filosoof A.W. uit W. :
"Boeken lezen is voor mensen die te lui zijn om TV te kijken !"
- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten