vrijdag 19 februari 2010

Tip 51 : Navigeren en selecteren in Word

Simpel toch ? Navigeren doe je gewoon allemaal met de muis. Je klikt aan het begin van een lijn omdat je nog iets vergeten bent. Je klikt daarna terug achter het laatste woord om daar verder te typen enz. Je gebruikt het scroll wieltje om een paar pagina's vooruit of achteruit te scrollen.

Maar nee, voor mij gaat dat allemaal veel te traag. Ik ben nog een echte toetsenbordman. Daarom dat ik je vandaag een aantal toetsencombinaties voorschotel die ik dagelijks gebruik.
De eerste zijn vrij simpel. Je bent - zoals hierboven - gewoon aan het tikken.
  • Hoe ga je dan terug naar het begin van die lijn ?
    Gewoon de HOME toets indrukken
  • Hoe ga je daarna naar het einde van die lijn ?
    Gewoon de END toets indrukken
Wil je nog een stapje verder gaan, dan kom je al een heel eind met de CTRL toets.
  • CTRL + pijltje rechts : je springt naar het begin van het volgende woord
  • CTRL + pijltje links : je springt naar het begin van het vorige woord
  • CTRL + HOME toets : je springt naar het begin van het document
  • CTRL + END toets : je springt naar het einde van het volledige document
En zoals ik bij een eerdere tip al vertelde, als je een paar pagina's verder iets bekeken hebt en je wil terug naar waar je aan het typen was : SHIFT + F5 gebruiken !

Dat was het deeltje navigeren, maar hoe ga je nu met de toetsen delen van je tekst selecteren ?
Wel, alle bovenstaande voorbeelden (uitgenomen SHIFT+F5) kan je combineren met de SHIFT toets. Daardoor selecteer je iedere keer alles vanaf de plaats waar je cursor staat tot de plaats waar je naartoe springt. Je kan het best eens proberen om te zien hoe het werkt. Zo zal je met SHIFT + END alles selecteren vanaf je cursor positie tot het einde van een lijn. En als je echt alles wil selecteren dan druk je toch gewoon CTRL+a in ! Je zal zien dat je dat selecteren vooral gaat gebruiken als je een deel tekst wil schrappen of bewerken. Een simpele druk op de DELETE toets en de net geselecteerde tekst is verdwenen.

En nu ga ik mezelf toch nog eens tegenspreken want je kan ook gemakkelijk delen selecteren met de muis. En dan is het vooral interessant hoeveel keer je klikt.
  • Eén maal klikken bepaalt gewoon de positie waar je cursor terechtkomt
  • Twee maal klikken en je selecteert het woord waarop je geklikt hebt
  • Drie maal klikken en je selecteert de hele paragraaf waarop je klikt.
Zo, dat was het alweer voor van de week. Je moet er zelf maar eens mee experimenteren.

Nog eentje om het af te leren ?
Selecteer eens een stukje tekst, lijn, paragraaf, om het even en druk dan CTRL+SHIFT+P : je komt automatisch op het schermpje terecht waar je alles kan aanpassen i.v.m. de font. Toen ik dit las dacht ik, dit gaat toch wel echt te ver nu, maar ik betrap er mij op dat ik het effectief gebruik . . . Ik zal maar stoppen zeker voor we echt te ver gaan ?

- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Transplants - Transplants

Nee, vandaag weer geen Removable Eye Mascara, maar andere punkrock. Ken je de Transplants niet ? Geen nood, je zal lang niet de enige zijn. Ik ben er ook maar per toeval op gebotst maar 'Tall Cans in The Air' is ondertussen een ATF (All Time Favorite) geworden. Eén van de oprichters ken je misschien : Tim Armstrong. Lid van Rancid en die ken je misschien van South Park ? Nee ? Travis Barker ? Ook niet ? Komt van Blink-182 en is ondertussen vaste drummer. De jongen wou waarschijnlijk ook eens op goeie muziek drummen, zeker ?

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week

Verleden week zei patissier Walter het volgende in 'Komen Eten' : "Mensen zeggen wel eens 'je bent een perfectionist', maar dat denk ik niet, ik denk veeleer dat ik juist gepast doe en dat zij waarschijnlijk te weinig doen !".
- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten