zaterdag 23 juni 2012

Tip 122 - Netiquette, hoaxen en ergernissen

Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik mij soms wel eens aan iets kan ergeren. Nee, nee, dat is te zwak uigedrukt : ik kan me aan sommige dingen mateloos ergeren. Stijl : Jan Mulder in De Wereld Draait Door als hij zijn ergernissen van de maand presenteert. Zeer herkenbaar, misschien iets minder theatraal, maar daarom niet minder intens. En wie niet weet over wie ik het heb, ach, aan cultuurbarbaren erger ik me al lang niet meer. In familiekringen worden mijn ergernissen dan afgemeten aan het eindeloos-wachten-op-een-vispannetje-verhaal.

 Ja, dan moet ik het echt wel even kwijt, kort en krachtig, al heb ik hier natuurlijk wel wat meer ruimte.

Zo heb ik ooit een paar tips over Netiquette geschreven. Voor wie zich straks aangesproken voelt : je vindt ze hier en hier. Ik erger me nog altijd aan mensen die mails sturen zonder onderwerp, mensen die een willekeurige mail pakken en daarop replyen waarbij het onderwerp niets meer met hun nieuwe mail te maken heeft, mensen die (aaarrrrrggggghhhh) constant een leesbevestiging vragen. Krijgen doen ze ze toch niet. En ook, mensen die hun volledige adresboek naar je toesturen omdat ze nog nooit van BCC gehoord hebben. Nog eens aaarrrrrggggghhhh. Wel, die zullen voortaan minimum een week op antwoord moeten wachten. Ik heb er genoeg van. Weet je nog : hier en hier.

Eén voordeel aan mails krijgen met tientallen bestemmelingen is dat je wel lekker veel e-mail adressen kan verzamelen. Iemand die niet de beste bedoelingen heeft, kan zo serieus wat adressen bij elkaar sprokkelen. Zo heb ik er eens uit één mail 400 gedistilleerd. Van de week was het een magerder oogst : zo'n 60tal uit een tweetal mails. De kettingbrieven van tegenwoordig zullen we maar zeggen. En wat is dan vaak de aanleiding : een hoax (uitspreken : hoowks met de -ow- van show).

Hoaxen zijn grote, dikke leugens die via mail verspreid worden en je altijd vragen om door te sturen naar zoveel mogelijk mensen want "het is dringend en het is zeker waar wat erin staat". Je hebt ze in alle soorten en gewichten : de ene keer krijg je een waarschuwing dat er een nieuw en verschrikkelijk erg virus op je pc zit dat bij wijze van spreken je toetsenbord met huid en haar zal verslinden als je die mail niet doorstuurt. Een andere keer ga je een deel van het fortuin van Bill Gates krijgen want Microsoft ziet je mails passeren en er zijn al tientallen mensen die ongelofelijk grote sommen geld gekregen hebben. Ik zou me dan eerder zorgen maken over het feit dat Microsoft dat effectief zou kunnen doen, jouw mails traceren. Of zieke kindjes zijn ook erg in trek : terminaal, zeldzame ziekte waarbij de armpjes spontaan afvallen waar je bij staat en alleen een operatie, een dure operatie in Amerika kan het kindje redden. En jouw bijdrage ? Een mail doorsturen. Heuh ? Gewoon een blamage aan al die kindjes die echt ziek zijn. En alles wordt dan nog eens bevestigd door een officieel uitziend adres, telefoonnummer van b.v. een federaal abmtenaar.

Maar van de week passeerde nu echt wel het toppunt : weer een mail van een vader met een ziek kindje dat aan een ongeneeslijke hersenkanker lijdt. Of toch bijna, want alleen een operatie kan de uitkomst bieden. Tranen met tuiten heb ik zitten huilen om zoveel ellende. Natuurlijk vroeg ik me direct af wat ik kon doen om die arme mensen te helpen, door mijn tranen heen kon ik nog net lezen dat ik die mail gewoon naar al mijn contactpersonen moest doorsturen. Hé, en onderaan nog een naam, adres, e-mail en telefoonnummer van een zekere J. De Vadder om het echt te laten lijken. Of wacht eens : Let me google that for you.Wat blijkt, die persoon blijkt echt te bestaan. Maar de goede man heeft absoluut geen zieke dochter. Iemand heeft gewoon het ziekelijke idee gehad om zijn naam te gebruiken voor een nieuwe hoax. De man heeft duizenden mails ontvangen en ontvangt er nu nog altijd. En waarom : omdat mensen de mail nog altijd aan het rondsturen zijn. Al dateert die hoax ondertussen al uit 2006. Lees het hele verhaal hier.

Dus, tweemaal nadenken en eerst eens googlen voor je een dergelijke mail doorstuurt. Wie mijn ergernissen erover vindt en er liever niet meer over leest, mag me altijd een mailtje sturen, maar pas op, wel met het juiste onderwerp, geen leesbevestiging vragen en niet je hele adresboek in kopie zetten hé !

- - - - - - - - - - - - - - - -

Muziek tijdens schrijven : Lesbians on Ecstasy - Lesbians on Ecstasy


Een mens mag af en toe al eens een beetje zot doen zeker ? Waar ik dit ooit gevonden heb, geen idee, maar af en toe moet ik hier naar luisteren. Er zitten een paar covers of referenties naar bekende songs tussen zoals b.v. 'Tell me does she love the bass" (like I do) verwijzend naar Melissa Etheridge of course. Maar, en dat is het belangrijkste, de muziek maakt me op een of andere manier vrolijk, en ja, ik val in herhaling, met dit weer kunnen we dat wel af en toe gebruiken. Doet me er trouwens aan denken : ik moet dringend ook nog eens naar Pzychobitch luisteren.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Boek van de week :
Georges Simenon - De blauwe kamer
Geen Maigret boek, maar heerlijk om te lezen. Een aanrader ! ! !

- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week :
Met het Europees kampioenschap wilde ik een citaat en afbeeldingen over voetbal doen. Ik dacht dat ik wel kon wachten tot van de week. Helaas hebben onze Noorderburen zich allicht blauw zitten ergeren aan het voetbal van hun oranje team en is hun Europees avontuur al afgelopen. Dan maar, ahum, bij wijze van troost.

"Voetbal is als het leven zelve: pure kunst met maar bitter weinig kunstenaars"
(Herman Brusselmans)

"Bestel bij ons ramen en vensters. Gratis voetbal voor de kinderen"
(Van Pottelberghe)

"Voor vele mensen is voetbal een kwestie van leven of dood, ik ben het daar helemaal niet mee eens. Voetbal is veel belangrijker dan dat"
(Bill Shankly)

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :





- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten