vrijdag 15 juni 2012

Tip 121 - Lijst van bestanden uit een map via dos

Verleden week geen tip wegens weekendje Praag en dan blog ik alleen over onze wederwaardigheden voor familie. Ik kondig zo'n trip ook niet op voorhand aan omdat ik nogal paranoïde ben over wie er allemaal kan meelezen in cyberspace.

Vandaag gaan we een lijst maken van bestanden in een map. Raar genoeg is dat een functie die in Windows zelf niet aanwezig is. Er bestaan natuurlijk allerlei programma's om een lijst van bestanden uit een map af te drukken, maar die zal je dan voor één keer zelf moeten zoeken.

Deze tip is meer een walk down memory lane, geschreven uit nostalgie naar de 'dos box'. In de tijd toen de dieren nog spraken en Windows nog maar een verre schim aan de horizon van de toekomst was, bedienden mensen zich van andere methodes om met een computer te communiceren. Je ziet het nog wel eens in films : een knipperende cursor waar je dan een (zo lijkt het toch) ingewikkeld commando kan intikken en dan komt er een flap tekst op je scherm als antwoord. Zo werkt 'Dos' nu eenmaal, enkel tekst.

Maar, wist je dat je datzelfde scherm nog altijd kan terugvinden op je pc ? Je klikt op de startknop en voor Vista en Windows 7 typ je gewoon cmd en je drukt Enter. Voor XP klik je daarna op Uitvoeren, dan ook cmd en Enter.

En daar komt onze magische zwarte box al tevoorschijn. Om een lijstje te maken van bestanden uit een map kan je best eerst Verkenner openen en naar die map toe gaan. Nu open je het dos venster met het cmd commando en je tikt cd in en een spatie. Windows helpt je hier een beetje want normaal moet je nu de plaats van de map intikken. Je kan echter ook gewoon de map naar je dos venster slepen. Dat zie er dan b.v. zo uit.


Je drukt Enter en je staat nu gepositioneerd op die map. Nu tik je gewoon dir in. Dit commando geeft je de lijst van bestanden in die map, zoals je hieronder ziet.


Maar we willen die lijst eigenlijk direct in een bestandje zetten, zodat we daar dan kunnen op verder werken. Wel daarvoor typ je dir > print.txt in. Je ziet hieronder dat de lijst nu niet meer in dit venster verschijnt. Maar als je nu in verkenner kijkt zal je zien dat daar een bestandje print.txt bijgekomen is en daarin vind je de lijst van daarnet terug.


En ja, ik gebruik dit effectief nog omdat het gewoon heel snel is. Wie noemt me daar een nerd ? Dit is toch gewoon algemene basiskennis, niet ? En nu naar 't voetbal, want er zijn nog belangrijke dingen in 't leven ook.

- - - - - - - - - - - - - - - -

Muziek tijdens schrijven : The Ting Tings - We started nothing


Ik weet niet waarom, maar hier heb ik de laatste tijd al vaker naar geluisterd. Het titelnummer doet me een beetje denken aan Song 2 van Blur. Correct me if I'm wrong. Gewoon luisteren, je zou er zowaar wel eens vrolijk kunnen van worden. En dat kunnen we wel gebruiken met dit weer. En ja, ik weet dat daar een rode vinyl versie van bestaat, dat wordt me wel eens meer onder mijn neus gewreven.


Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Boek van de week :
Lewis Caroll - Through the looking glass

- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week :
"Er zijn schilders die de zon in een gele vlek veranderen. Maar er zijn er anderen die, dank zij hun kunst en intelligentie, een gele vlek in de zon veranderen" (Pablo Picasso)

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :

(Waarom niet alle mail afgeleverd wordt)

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten