vrijdag 24 februari 2012

Tip 112 - Programma - PDFs splitsen en samenvoegen - Deel 1

Hier ben ik weer met een ander programma waarmee ik jullie wil laten kennismaken en dat jullie het leven een stuk aangenamer kan maken : PDFSAM. 'SAM' staat voor 'Split And Merge' oftewel 'Splitsen en Samenvoegen'. De titel zegt het eigenlijk al : soms wil je twee PDFs samenvoegen of je wil een stuk uit een bepaalde PDF halen, of stukken uit verschillende PDFs samenvoegen of zelfs gewoon de richting van de tekst draaien. Wel, het kan allemaal met dit ene, gratis programma.

We beginnen met de installatie. Daarvoor gaan we het programma eerst hier downloaden. Je gaat naar de pagina en klikt op Windows Installer.

Je slaat het document op en dubbelklikt er daarna op om het te installeren. De eerste vraag die je krijgt is gelukkig om je taal te kiezen en hier kiezen we natuurlijk voor Nederlands (allez, ja, je moet er wel Dutch voor aanklikken). Er zitten geen addertjes of verborgen toolbars onder het gras en je kan gewoon overal op Volgende of Akkooord klikken.

Tot zover de installatie. We kunnen het programma nu opstarten. Voor Windows XP gaan we naar start en in de map PDF Split and Merge vinden we pdfsam terug. Opstarten maar. Het beginscherm ziet er niet echt flashy uit, maar we kunnen ons concentreren op de functies en die vind je, zoals hieronder aangegeven, onder Invoegtoepassingen. Daar zie je staan wat je allemaal met dit programma kan doen. En je zal ook zien, dat afhankelijk van welke functie je kiest, het scherm zich rechts aanpast aan die specifieke functie.



Ik ga van de week de verschillende functies beschrijven. Ik licht er volgende week dan één of meer functies uit om je te tonen hoe je ermee moet werken.
  • Draaien : dit gebruik je als je de leesrichting van een volledig document definitief wil veranderen. Dit kan handig zijn als je b.v. een document omgekeerd hebt ingescand. Met Adobe Reader kan je de weergave 'roteren', maar als je het document later opnieuw opent, moet je dat weer doen. Deze functie is dus heel wat handiger. Zeker als je b.v. zo'n document ook wil doorsturen naar iemand anders.
  • Grafisch rangschikken : als je hiermee een document opent, krijg je een afbeelding van ieder blad te zien. Je kan pagina's gewoon verslepen naar een nieuwe plaats en ook hier kan je ze draaien. Alleen is dit draaien hier per pagina mogelijk en niet enkel voor het volledige document.
  • Grafisch samenvoegen van documenten : hiermee kan je dezelfde functies als hierboven toepassen op verschillende documenten tegelijk. Het scherm splitst zich in twee en in het bovenste deel zie je de documenten staan. Vanuit het bovenste deel stel je een nieuw document samen door de gewenste pagina's naar het onderste deel te slepen. En daarna kan je een volledig nieuw document opslaan, samengesteld uit verschillende andere.
  • Splitsen : hiermee kan je één document splitsen. Er zijn een aantal mogelijkheden (b.v. even en oneven pagina's apart) maar gewoonlijk zal je b.v. vanaf een bepaald pagina willen splitsen. Hier moet je dan wel vooraf even de pagina bekijken vanaf wanneer je wil splitsen want je kan het document zelf hier niet meer bekijken.
  • Voeg samen/extraheer : Hiermee kan je een heleboel documenten samenvoegen. Je voegt ze allemaal toe aan de lijst en dan ga je de volgorde van de documenten bepalen waarin ze moeten aan mekaar geplakt worden.
  • Mix 2 documenten : Ik weet niet wat het nut van deze functie is, maar hiermee kan je - zoals de naam het zegt - twee documenten 'mixen'. Een deel van het ene document verhuist naar het andere en vice versa. Ik zie niet direct wanneer ik zoiets zou moeten gebruiken.

Zoals je ziet : een heel handig programmaatje. De grafische opties zijn de gemakkelijkste om mee te werken, maar als je documenten van b.v. 100 of 200 bladzijden hebt, is het toch gemakkelijk dat je ook de andere functies hebt.

Ik zou zeggen : ga zelf al eens aan de slag en als je ergens vastloopt, dan kom je volgende week nog maar eens langs want dan beschrijf ik één of meer functies meer in detail. Als je al zou proberen, dan kan je gelijk ook al laten weten wat er eventueel niet goed lukt.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Los Sexareenos - Live in the Bed

Dit heb ik gedownload van het internet en eigenlijk voel ik me daar helemaal niet schuldig om. Wat is trouwens het verschil tussen zoiets beluisteren op je pc of via spotify. Het is een groepje dat ik van haar noch pluimen kende en dus zeker ook nooit een cd zou van gekocht hebben. En nu ligt dat misschien wel anders. Ik ben echt wel gek van het nummertje 'Everybody Sexareeno'. Luister zelf maar eens. En als je er een hoog Grease gehalte in terugvindt (Summer Nights, weet je wel), dan denk ik niet dat dat toevallig is. Of toch ? Zelf luisteren, zou ik zo zeggen !

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week :
Ik heb besloten om dit onderdeel te schrappen, gewoon omdat ik het zelf niet plezant meer vind. Maar geen nood : vanaf volgende week komt er iets nieuws in de plaats.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

2 opmerkingen:

  1. het samenvoegen van 2 pdf-documenten gaat wel goed, alleen wordt het 2e document helemaal achter in het 1e document geplaatst, terwijl ik het graag op een andere bladzijde wil hebben.
    Heb je hier ook nog een tip voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb het al gevonden, gaat via de knop "grafisch rangschikken"

    BeantwoordenVerwijderen