donderdag 9 februari 2012

Tip 111 - Procenten in Excel

Mijn schema loopt een beetje in de war de laatste tijd. Verleden week op weekend geweest aan zee en morgen ga ik naar Luc van Acker in de AB. Dan kan ik ten minste de echte versie van Zanna nog eens horen in plaats van die verkapte, f***ing slechte versie voor Music for Life. Maar allez, hier gaan we dan.

Wiskunde en ik zijn nooit goede vrienden geweest. Het is blijkbaar een deel van mijn brein dat door andere zaken geannexeerd is, of het is gewoon braakland, of - ik hoor het je al denken - er zit daar eigenlijk helemaal niets. En toch ga ik het vandaag over procentjes berekenen in Excel hebben. Op aanvraag weliswaar.

Hoe bereken je eigenlijk procenten ? Laten we zeggen dat je ergens 21% BTW moet bijtellen. Op 100 euro is dat dan 121 euro dat je moet betalen. Hoe kom je daaraan ? Wel, je doet simpel 100 x 1,21. Of om het voor Excel bruikbaar te maken : je doet 100 x (1+0,21) = 100 x 1,21 = 121. En dat is precies hoe Excel procenten behandelt. Als je een kolom definieert met procenten en je tikt er 21 in, dan zie je '21%' staan. Maar eigenlijk ziet Excel daar ook gewoon '0,21' staan. Wil je die 21% aftrekken dan doe je 100 x (1-0,21) = 100 x 0,79 = 79. Maar in Excel gaan we die getalletjes natuurlijk door veldjes veranderen.

Hieronder zie je een voorbeeld waarbij iemand b.v. een factuur in mekaar steekt. Je ziet aantallen, eenheidsprijzen, totaalprijzen en kortingen. De roze velden zijn de enige velden die je moet invullen. De rest wordt berekend. Op de eerste detaillijn geeft je b.v. als aantal '2' (in A2), als eenheidsprijs '125' (in B2) en als korting 20% (in D2). Eronder geef ik aan hoe je de berekeningen moet doen. Zo zie je de lijn eronder wat je in de te berekenen velden moet invullen om de juiste berekeningen uit te voeren.

Je geeft dit natuurlijk maar voor één lijn in en daarna kopieer je die lijn een aantal keren. Onderaan zie je hoe we er de BTW nog bijtellen. Gemakkelijk toch ? Nog vragen voor de meester ?

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Liesa van der Aa - Troops

LOU from Liesa Van der Aa on Vimeo.

Ik hoorde toevallig een interview met Liesa van der Aa in Joos en was meteen verkocht, van de muziek natuurlijk. Zowat alles wat je op de cd hoort is op de viool gespeeld. Ook in bovenstaand nummer : je denkt misschien dat je daar een elektrische gitaar hoort, wel, vergeet het, alles is met de viool gedaan. Knap, nogmaals : de muziek natuurlijk. Neem vooral een kijkje op haar site. De 10 afbeeldingen in het rood bovenaan zijn telkens een liedje mét een video. Ik heb tot nu toe alleen geluisterd en mijn favorieten zijn Low Man's Land, Birds in Berlin, Lou en Visitor. In muziek van de week hoor je Low Man's Land.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week :
Omdat het deze week Valentijn was :
"Wanneer een vrouw moet kiezen tussen liefde en rijkdom kiest zij steeds voor allebei" (Marcel Achard).

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :
Een reeks deze keer onder het motto : de kunst van het sorteren

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten