zaterdag 15 mei 2010

Tip 62 - Procenten in Excel

Ik ben een dagje later met mijn tip, maar het was gisteren net ietsje te druk hier. Ik heb namelijk samen met mijn schoonvader en Arne de omheining gezet voor onze kippen. Als er dus nog iemand een kippenhok (of kippen) op overschot heeft . . . En degenen die nu al beginnen te vrezen voor het lot van die arme beestjes en al het nummer van Gaia aan het zoeken zijn, wees gerust, ik ga ze niet zelf eten en drinken geven.

Maar nu naar Excel. Ik moest van de week een paar prijsberekeningen doen, waarbij ik gemakkelijk een bepaald percentage korting wilde aanpassen. Nu heb ik altijd al wat moeite gehad met procenten in Excel. Dus, toen ik dat uitzocht, dacht ik dat ik er maar meteen een tip van de week kon van maken.

Het gemakkelijkste is als je in Excel meevolgt. We gaan het heel eenvoudig houden, maar je kan zelf wel de nodige variaties bedenken. Ik klik rechts op cel A1 en in het menu dat verschijnt klik ik op Celeigenschappen. Er gaat een nieuw venster open

Daar selecteer ik Percentage en klik ik op OK. Als ik nu een getal invul, zal je zien dat er direct een procent-teken bij komt. Dit is het veldje dat we dan telkens zullen wijzigen om andere procenten uit te rekenen. Nu zet ik in de cellen B2 en B3 het getal waarmee ik wil rekenen. En daarna wil ik eigenlijk iets hebben als "+ 'opgegeven procent' = 'uitkomst'". In de cellen naast mijn getal zet ik een '+' teken en een '-' teken. Let op, Excel is een rekenprogramma en om te voorkomen dat Excel hiermee gaat rekenen kan je best een enkele quote (') voor het +,- en =-teken zetten. Je zal zien dat zodra je Enter drukt, de enkele quote verdwijnt. Dan hebben we al het volgende

In de cel ernaast, willen we nu het procent overnemen dat ik telkens in A1 ga aanpassen. Dat doen we door eerst een gelijkheidsteken in te vullen, dan op de cel A1 te klikken en dan op Enter te drukken. We doen dit voor D2 en D3. Je ziet dat er in mijn geval direct ook '15%' staat. Dit zal automatisch aangepast worden als ik in A1 een andere waarde zet. Probeer het gerust eens.

Nu zetten we in E2 en E3 een '=' teken. We zetten er bij het intikken weer eerst een enkele quote voor. Nu moeten we nog de formule invullen in F2 en F3 om zowel het procent er bij te tellen en het er af te trekken. Hoe doen we dat ? Voor veld F2 beginnen met het typen van het =-teken. Daarna klikken we op B2 en dan tikken we in *(1+ waarna we op A1 klikken en daarna nog de haakjes sluiten. Dit zou er nu moeten staan :

Dan moeten we nog op Enter drukken en nu zie je dit.

Voor cel F3 moet je in de formule het plus-teken veranderen door een min-teken. Het resultaat is dan het volgende :


Verander nu maar eens het procent in cel A1 en je zal zien dat de velden aangepast worden en dat het percentage opnieuw uitgerekend wordt.Als je het allemaal nog wat mooier wil maken, dan ziet het er op het einde b.v. zo uit :


Als je wil weten hoe je voor die opmaak zorgt, geef me dan maar een seintje. Dan leg ik dat ook nog wel eens uit.

En nu een quiz tegen volgende week. Je ziet hieronder een Excel bestandje afgebeeld. Het bestandje zelf kan je hier downloaden. Je ziet dat het om de tafels gaat. De vraag : waar nu de 4 staat, moet je een formule ingeven. Deze moet je dan, zonder ze nog te veranderen, kopiƫren naar alle andere lege velden en de tafels moeten correct ingevuld zijn. De winnaar verwerft eeuwige roem !


- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Allez Allez - Best of Allez Allez

Ik vind het niet direct meer terug in mijn album (niet alle tickets vermelden het voorprogramma) maar ik denk dat ik ze in 1983 moet gezien hebben in het voorprogramma van Kid Creole, maar echt zeker ben ik het niet. Soit, net als Luna Twist waren ze allicht in het verkeerde landje geboren. In de States zouden ze waarschijnlijk een paar megahits gescoord hebben met hun aparte stijl. World music voor de term algemeen verspreid was.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
"Realiteit is het aperitief van fictie" (Canvas)

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week


- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

2 opmerkingen:

  1. Ik moest je tafels gewoon oplossen:
    In b2: =B$1*$A2

    Sleep dit door naar de rest.

    Eeuwige roem pls

    BeantwoordenVerwijderen