donderdag 18 maart 2010

Tip 55 : Voorwaardelijke opmaak in Excel

Ik heb van de week weer iets bijgeleerd of ik moet misschien zeggen : ik heb eindelijk eens tijd gevonden om dit uit te zoeken. Ik moest een aantal maanden geleden samen met een klant een checklist van een paar bladzijden overlopen om te zien welke puntjes van een project nog open stonden. De lijst, die in Excel was, ging in de weken erna een paar keer over en weer tussen ons. Op een bepaald ogenblik stelde ik vast dat er in de kolom waar we de puntjes afvinkten een kleurtje was opgedoken. De zaken die nog open stonden waren in het oranje aangeduid. Het plezante eraan was echter dat zodra je er iets in invulde, de cel zijn kleurtje verloor. Zo zag je eigenlijk altijd in één oogopslag welke puntjes er nog open stonden.

Maar hoe doe je dat nu ? Ik zal het illustreren met een voorbeeldje. Let wel, het voorbeeld is opgemaakt met Excel 2007. Ik maak een lijstje met spullen die je zeker niet mag vergeten als je op reis vertrekt. En dan wil ik (zoals hierboven) direct zien, waar ik nog allemaal voor moet zorgen. Je ziet hieronder mijn lijstje. Ik selecteer de rechter kolom (G in ons geval) waar ik iets wil invullen als dat item in orde is.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Zoals je ziet, moet je daarna bovenaan in 'het lint' klikken op Voorwaardelijke opmaak. Daarna moet je met de muis op Markeringsregels voor cellen gaan staan. Er opent een nieuw keuzevenster en daar klik je op Gelijk aan .... Je weet nog wel, door de drie puntjes die erachter staan, weten we dat er nog een nieuw menuutje aankomt. Dat zien we hieronder afgebeeld

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Je ziet twee delen in het venstertje. Links moeten we een waarde ingeven. Maar wij willen de cel juist een kleurtje geven als er niets in staat. Daarvoor moet je als waarde een nul ingeven. De nul wil zeggen dat er niets in de cel staat. Rechts zie je wat er standaard gebeurt als de cel 'gelijk is aan nul'. De cel zal lichtrood zijn. Als je dit zelf probeert, vul eerst maar eens gewoon nul in. Je ziet, zoals hieronder, dat alle geselecteerde cellen direct lichtrood kleuren.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Dat ziet er al goed uit, maar ik had 'oranje' beloofd. Dat kan je bekomen door aan de rechterkant op het vinkje te klikken zodat je meer keuzemogelijkheden krijgt.

We klikken helemaal onderaan op Aangepaste indeling.... Dan opent zich weer een venster dat je allicht wel bekend zal voorkomen.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

We selecteren de oranje kleur en klikken daarna op Ok. Dan nogmaals op Ok en je ziet dat onze kolom nu oranje is.


En nu kunnen we beginnen invullen. En je ziet direct het resultaat.


Het spreekt vanzelf dat dit vooral interessant wordt als je lange lijsten gaat opstellen. Je kan trouwens nog veel meer zaken uithalen met die voorwaardelijke opmaak. Maar dat zal voor een volgende keer zijn.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Thelonious Monk - First Class Jazz Reeks De Morgen


Je weet dat ik af en toe wel van een verhaaltje hou, ook al houdt het misschien niet helemaal steek. Dit hier begint bij De wereld draait door op Nederland 3 ergens van de week. Ik ben al langer fan van Matthijs van Nieuwkerk en in het programma heeft hij het met een aantal drummers over een project voor Soedan én over bekende drum-intro's. Als voorbeeld wordt de intro van Sunday Bloody Sunday gespeeld. En nu zit ik hier naar Thelonious Monk te luisteren en in het begin hoor ik daar ook zo'n drumstukje (gespeeld door Art Blakey) dat me toch wel bekend in de oren klinkt. Volgens mij heeft Larry Mullen jr. bij tijd en wijle héél goed naar Art Blakey geluisterd en is het al niet helemaal gelijk, dezelfde energieke stijl is er toch wel . . .

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week

"Ik kies een blok marmer en kap alles weg wat ik niet nodig heb"
Rodin (1840-1917) toen men hem vroeg hoe hij zulke prachtige beelden maakte.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten