zaterdag 24 oktober 2009

Tip 37 : Google afbeeldingen en wallpapers zoeken

Je weet ondertussen al wel dat je met Google meer kan dan alleen maar gewoon zoeken op internet. Vandaag wil ik een klein beetje uitleg geven over het zoeken van afbeeldingen en hoe je snel een nieuwe achtergrond (wallpaper) kan vinden die past bij jou scherm(resolutie). Je zal eens te meer zien dat de juiste zoektermen ingeven toch altijd belangrijk blijft.

Als je er even het beginscherm van Google bij neemt dan zie je dat je bovenaan rechts op Afbeeldingen kan klikken. Je kan natuurlijk ook via de Google Toolbar gaan, zoals we in een eerdere tip al zagen, maar dat laat ik nu even buiten beschouwing. Volg gerust zelf mee in een ander scherm of tabblad. Klik eerst op Afbeeldingen en dan krijg je het volgende scherm. Je ziet het al dat de zoekknop nu niet meer Google zoeken bevat maar Afbeeldingen zoeken.

Nu geef ik mijn zoekargument in : wolken. Zoals je ziet, willekeurig gekozen. Of misschien is het omdat ik gisteren een vliegtuigreis geboekt heb. Het resultaat is een heleboel afbeeldingen met wolken. Dat zou er eigenlijk nog maar aan mankeren. Maar nu wil ik toch specifiek een achtergrond voor mijn pc. Als je het resultaat in Google wat aandachtiger bekijkt, dan zie je dat onder de foto's al verschillende resoluties staan. Maar ik wil alleen die overhouden die voor mij passen. De resolutie voor mijn pc vind ik door op mijn bureaublad rechts te klikken, eigenschappen te selecteren en dan te kijken bij Instellingen. Bij Vista zal dat een klein beetje anders zijn.

Volgende stap : als je bovenaan je scherm kijkt, zie je (zoals hieronder) een balkje met Opties weergeven.


Daar moet je op klikken en dan zie je het volgende scherm :

Je ziet dat je hier direct heel wat opties krijgt om te gaan zoeken binnen Google Afbeeldingen. Daar moet je zeker eens wat mee spelen, want je kan de resultaten echt sturen hiermee. Als je nu b.v. op Lijntekening klikt, heb je direct een aantal kleurplaatjes met wolken. Maar vandaag zijn we op zoek naar een geschikte bureaublad achtergrond. Daarom klik ik links onder Elk formaat op Exact. Je ziet hieronder dat er een paar veldjes bijkomen en daar geef je je resolutie in.


Als ik nu op Zoeken druk, krijg ik alleen nog afbeeldingen met die resolutie. Als je meevolgt, zie je dat het resultaat eigenlijk nog niet echt schitterend is. En dan zie je maar weer dat de juiste trefwoorden ook altijd een grote rol spelen. Bij mijn zoekargumenten zet ik er Wallpaper bij. Ik heb het ook met bureaublad achtergrond geprobeerd, maar dat levert ook niet veel op. Soms moet je dus al eens de Engelse termen gebruiken. Als je ondertussen meevolgt zie je dat het resultaat eigenlijk nog beter zou kunnen. Wat ik dan gewoonlijk doe : ik zet ook mijn zoekargument in het Engels. Er gebruiken nu eenmaal meer Engelstaligen het internet dan Nederlands sprekenden. Ik verander wolken dus maar in clouds. And what do you know ? Nu heb ik wel heel wat serieuze kandidaten voor een nieuwe achtergrond. Het is uiteindelijk deze geworden :


Nog veel zoekplezier !

- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Billie Holiday - Lady in Autumn (The Best of the Verve years)


Als je op "queen of jazz" zoekt in Google zal je allicht bij Ella Fitzgerald uitkomen. En ik weet het : "Ella, elle l'a", maar de echte queen is voor mij toch Billie Holiday. Luister maar eens naar Strange Fruit. Als je het dan nog niet door hebt . . .

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten