vrijdag 16 oktober 2009

Tip 36 : Vista Start Menu

Wie met Vista werkt zal wel al gemerkt hebben dat het Start menu er enigszins anders uitziet. Sommigen vinden het misschien niet zo overzichtelijk, maar je kan wel gemakkelijk en snel het juiste progamma terugvinden. En dit is nieuw vanaf Vista, want in XP bestaat dat nog niet. Je wil b.v. Kladblok opstarten. Je drukt op de Start knop en dan krijg je de meest gebruikte progamma's te zien. Hieronder zie je dat ik al op Alle programma's gedrukt heb.

De lijst die je ziet geeft je alle programma's waardoor je dan kan bladeren. Maar kladblok zie ik er niet direct tussen staan. Wat is nu de gemakkelijkste weg ? Je ziet dat je net boven de Start knop een zoekopdracht kan ingeven. Je kan direct beginnen typen van zodra je op start gedrukt hebt, want aan het knipperende streepje zie je dat je al op Zoekopdracht starten staat. Van zodra je begint te typen, begint hij al te filteren. Je ziet hieronder dat ik nog maar kl ingetikt heb en dat de keuzes al direct heel beperkt zijn . . . én dat kladblok er ook al tussen staat. Handig toch ?

Als je nog eens goed kijkt, zie je dat Vista je niet alleen programma's voorschotelt maar ook bestanden. En dat kon in XP al helemaal niet. Al is me niet altijd duidelijk hoe de selectie gemaakt wordt. En hieronder zie je dat er ook naar websites gezocht wordt. Zodra ik pc intik, verschijnt ook al mijn geliefde website.

Proberen maar, zou ik zo zeggen !

- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Kora muziek


Sorry, maar titels of uitvoerders heb ik niet. 'Kora' is een Afrikaans snaarinstrument met zo'n 21 snaren dat de klank heeft ergens tussen een gitaar en een harp. De bekendste kora speler is Toumani Diabate, maar dit komt van een plaat die ik ooit ontleend heb uit de bib van Kortrijk, opgenomen op cassette zonder de gegevens op te schrijven en die ik nu op cd gezet heb omdat ik dit absoluut prachtige muziek vind. Wie me er meer kan over vertellen, mag het me altijd laten weten !

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

2 opmerkingen:

  1. Hoi Marc,
    als je wilt kan ik eens informeren bij mijn ex-collega's in het Afrika-museum. Heel waarschijnlijk weten zij wel iets meer over het instrument of de zanger. Groetjes, Domir.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Domir,
    het instrument ken ik wel. Ik kan je wel eens de volledige cd bezorgen. Ik denk zelfs dat het twee artiesten samen waren.

    BeantwoordenVerwijderen