vrijdag 11 september 2009

Tip 31 - Reeksen aanmaken in Excel

Vandaag ga ik je tonen hoe je in Excel een reeks automatisch kan laten aanvullen door Excel zelf. Daarvoor ga ik een voorbeeldje geven dat je als leidraad kan gebruiken om reeksen aan te vullen. Daarna is de limiet je eigen verbeelding ... en Excel ook wel een beetje.

Het voorbeeld : stel dat ik puur uit nieuwsgierigheid voor de maand september wel eens wil bijhouden hoeveel kilometer ik nu eigenlijk rij voor het werk. Daarvoor ga ik een lijstje aanmaken met in de eerste kolom de dag, in de tweede kolom de datum en in de derde kolom het aantal kilometers. Nu vraagt dat natuurlijk wel wat typwerk om dat allemaal in te geven. Vandaar dat we dat op een gemakkelijker manier gaan doen.

Ik begin met het invullen van de eerste lijn, zoals je hieronder ziet :

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Nu kan je de reeks verder laten aanvullen via de menu maar ik verkies een andere manier. Laten we de eerste kolom eens nemen. Je klikt erop zodat ze aangeduid is. Nu beweeg je met je cursor (muis) naar de rechter onderhoek. Je zal zien dat je cursor van vorm verandert. Eerst ziet die er nog zo uit :
Maar als je nu in de rechter benedenhoek staat, ziet die er zo uit :

Op dat moment druk je de linker muisknop in en sleep je de cursor naar beneden. Ik doe dit even tot lijn 22 om het overzicht te behouden. Als je loslaat zal je zien dat de dagen automatisch aangevuld worden. Dat bespaart je al heel wat typwerk. En als je onderaan links kijkt, zie je ook nog een klein icoontje staan (omlijnd op afbeelding).

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Als je daarop klikt, zie je nog een aantal bijkomende mogelijkheden.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Je kan b.v. Weekdagen doorvoeren aanvinken. Dat komt me inderdaad wel uit want tijdens het weekend hoef ik niet te werken. En dan zie je volgend resultaat. 'zaterdag' en 'zondag' zijn er van tussen.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Nu kunnen we hetzelfde doen voor de tweede kolom. Het eindresultaat ziet er nu als volgt uit :

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Zo zie je maar dat je heel wat typwerk kan uitsparen door kolommen automatisch te laten aanvullen.

Dit gaat trouwens ook met rijen (horizontaal).

Als je het nog meer wil sturen kan je b.v. de eerste twee kolommen invullen, die selecteren en dan verder laten aanvullen. Probeer maar eens in een andere kolom 15 op de eerste rij te zetten en 14 op de tweede rij. Zo geef je aan dat je eigenlijk wil aftellen. Als je ze nu alletwee selecteert en dan de reeks doortrekt, zal je zien dat Excel dat inderdaad ook zo doet. Goed hé !

Zo, veel plezier ermee.

- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Wadde ??? HIPHOP ??? A,Ja !!! en ... RAP een beetje !!! Vol 1.

Ja, 'k weet het, een goedkope woordspeling. Dit is een verzamelaar die ik zelf gemaakt heb voor Arne toen bleek dat hij net als zijn papa een HipHop liefhebber bleek te zijn. De selectie voor Muziek van de Week is Tricky. Eigenlijk al een randgeval (want is dat geen triphop ?) maar een pracht van een liedje : Hot Like a Sauna - en zo klinkt het ook !

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

2 opmerkingen: