vrijdag 8 oktober 2010

Tip 77 - Zippen en Rarren

Ik kreeg de volgende vraag binnen van een van mijn lezers : "Hoe of waar kan ik het vinden om foto's in een rar bestand te zetten ?". En laat dat nu juist het deeltje zijn in mijn tip over Rapidshare waar ik toen in een boogje omheen ben gelopen door te zeggen : "Ik ga er hier even van uit dat je weet hoe je een aantal foto's in een bestand zet door ze te zippen of te rarren".
Je merkt het al aan de woordkeuze : je hebt de keuze tussen zippen of rarren. Maar om daar toe te komen moet ik eerst een kleine geschiedenisles geven. Kort. Ik beloof het !

We leven in een tijd waar bandbreedte eigenlijk geen echte rol meer speelt en waar we spelenderwijs ettelijke Gigabytes downloaden zonder er nog bij stil te staan. Het is ooit anders geweest toen we nog zaten te klooien met een telefoonlijntje en je je al gelukkig achtte als je een gemiddelde van 1 Megabyte per 3 minuten (20 MB per uur) kon halen. Toen werd er dus grote aandacht besteed aan de grootte van de bestanden. Eén van de technieken om de transfer van gegevens te beperken was het comprimeren van gegevens of met andere woorden het verkleinen van het bestand zonder gegevens te verliezen. Zo kan je b.v. 10 nullen vervangen door '10x0', dat scheelt al 6 tekens of een winst van 60%. En zo kan je een tekst door allerlei mechanismen heel wat kleiner maken.

Daarvoor heb je dan wel een programmaatje nodig dat het bestand comprimeert en daarna bij de bestemmeling terug uitpakt. De twee bekendste programma's hiervoor zijn Winzip en Winrar. Deze zullen één of meer bestanden comprimeren in respectievelijk een .zip of een .rar bestand. En daar komen ook de begrippen zippen en rarren vandaan.

Maar waarom zou je nu nog gaan zippen of rarren. Wel dan kom ik terug op mijn vroegere Rapidshare verhaal. Wat die programmaatjes ook doen is een heleboel bestanden, en dus b.v. foto's, samenzetten in één .zip of .rar bestand. Dat bestand met b.v. tientallen foto's kan je dan op Rapidshare zetten, men kan het downloaden en dan ter plaatse weer uitpakken. Dat is heel wat handiger dan dat je b.v. 10 mails met telkens 10 foto's moet doorsturen . . . of ontvangen.

Blijft de vraag : hoe doe je dat nu ? Wel, dat is sedert Windows XP een stuk eenvoudiger geworden omdat Windows XP dit standaard ingebouwd heeft, zodat je eigenlijk de extra programma's Winzip en Winrar niet meer hoeft aan te kopen. Hoe ga je nu tewerk ? Wel we nemen een map met b.v. foto's zoals je hieronder ziet. We selecteren alle foto's en klikken dan rechts en dan zie je een menuutje verschijnen.


Daar klik je eerst op Kopiëren naar en dan op Gecomprimeerde map. Als je nu hieronder kijkt dan zie je dat er een zip bestand is bijgekomen, dat al die bestanden bevat. Je kan er nu b.v. zelfs nog meer bestanden of mappen naar toeslepen om die aan de .zip file toe te voegen.

Dit .zip bestand met zijn volledige inhoud kan je nu in een keer opladen met b.v. Rapidshare. Hoe je die gegevens dan terug uitpakt, vertel ik een volgende keer.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Zea - Kowtow to an idiot

Ik heb het misschien al verteld. Op één of andere manier heb ik een zwak voor bepaalde Nederlandse groepen. Nee, geen George Baker Selection, maar jongere groepen die het risico niet uit de weg gaan. Eentje ervan is Zea, dat ondertussen helaas niet meer bestaat in zijn oorspronkelijke situatie. Live waren ze een verfrissing en hun cover van Clocks mocht wat mij betreft zeker naast het origineel staan. Hier hou ik het op Mystery Train.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
Dit is de signature van een lid van het Nederlandstalige Prince forum : www.itaintover.org.
"I found this cool new place called outside. It's like a big room with a really high ceiling, and a giant light bulb that only works half the time, but the graphics are amazing, and the real-time socialization activities are practically limitless." (Beertje)
of
"Ik vond deze coole, nieuwe plaats die men buiten noemt. Het is net een grote kamer met een heel hoge plafond en een gigantische lamp die maar de helft van de tijd werkt, maar de 'graphics' zijn echt verbazingwekkend en de real-time kennismakings-activiteiten zijn nagenoeg ongelimiteerd"
- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :
De tekst is in 't Spaans (denk ik toch), maar de boodschap is toch wel duidelijk :



- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten