vrijdag 8 januari 2010

Tip 45 : Bestanden, namen en extensies

Omdat mijn nichtje Karen niet meer kan wachten op de volgende tip beginnen we er weer aan. Vandaag ga ik een en ander vertellen over bestanden en hun extensies. Wat een bestand is weten we wel allemaal, maar wat wordt er juist bedoeld met extensie. Wel, de naam van een bestand bestaat normaal gezien uit twee delen. Eerst heb je de eigenlijke naam van het bestand, daarna volgt een punt en dan krijg je wat men de extensie noemt. Deze extensie duidt aan over welk type bestand het gaat. Deze extensie bepaalt ook welk programma er gebruikt wordt om het bestand te openen.

Een voorbeeldje ? Als je een bestand hebt dat Gelukkig_Nieuwjaar.doc heet, dan geeft de extensie, doc dus, aan dat het om een Word bestand gaat. Als de extensie txt is dan gaat het om een tekstbestand en wordt het normaal geopend met Kladblok geopend. En zo zijn er nog een heleboel.

Soms kom je wel eens een bestand tegen met een extensie die je niet kent. Als je geluk heb is er al een programma aan gekoppeld en zal dat programma het bestand gewoon openen als je erop klikt. Soms gebeurt dat echter niet. Dan stelt Windows wel voor om op internet te gaan zoeken welk programma erbij hoort, maar vaak draait dat op niets uit en moet je zelf uitzoeken met welk programma je dat bestand kan openen. Daarvoor bestaan er heel wat sites op internet maar ik grijp daarvoor meestal terug naar de volgende site : http://www.filext.com. Rechts bovenaan kun je de file of bestands-extensie ingeven. Je hebt b.v. een bestand nieuwjaar.mov staan. Dan kan je op die site mov ingeven. Als je het probeert zal je zien dat alle programma's die mov als extensie gebruiken getoond worden. Gewoonlijk heb je het eerste nodig. Hier is dat ook het geval en moet je Quicktime installeren om dit filmpje (mov van movie) te kunnen afspelen.

Zo, we zijn alweer vertrokken zie voor een nieuw jaar en een nieuwe reeks tips. In één van de volgende tips laat ik zien wat je kan doen als je in Verkenner geen bestandsextensies ziet staan. Ik ga zeker ook heel binnenkort wat uitleg geven over backups vanuit Outlook Express, want daar zit ook nog een lezer op te wachten.

Well, that's all for now folks ! Alhoewel . . .
- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Sam Cooke - Greatest Hits

Je zal wel al doorhebben dat ik een grote Sam Cooke fan ben. En op deze Greatest Hits staat eindelijk één van mijn favoriete liedjes dat voor zover ik weet tot dan toe bij iedere compilatie op cd over het hoofd gezien werd : Frankie en Johnny. Heerlijk liedje, luister zelf maar. En ik heb er nog een kleine nieuwjaarsgroet voor geplakt. Ook van Sam Cooke. Vraag me niet waar ik die vandaan gehaald heb, want ik weet het eigenlijk zelf niet meer.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten