vrijdag 26 augustus 2011

Tip 98 - Afbeelding openen in nieuw venster

Ja, bijna de 100ste tip, wie had dat ooit kunnen denken toen ik hier nu alweer bijna drie jaar geleden mee begon. Je weet dat ik nogal een associatieve geest heb, dus wie 100ste tip zegt, denk toch wel aan een klein feestje en wie feest zegt, weet dat er dan ook wel een glaasje wijn bij mag. En toen ik aan die wijn dacht, dacht ik gelijk aan een vraag die ik een tijdje geleden kreeg van een collega-blogger. Kijk maar eens op zijn blog, klik hier, dan snap je de wijn-link wel. De vraag heeft ook betrekking op bloggen nl. hoe kan je ervoor zorgen dat wanneer een lezer op een afbeelding klikt, dat je die dan in een ander tabblad ziet en dat je de pagina die je leest niet hoeft te verlaten. Zoals ik dus doe als je onder een afbeelding ziet staan : 'Klik op afbeelding voor grotere versie in een nieuw venster'.

Dit is dus een 'html' verhaal, maar volgende week, schrijf ik hier nog een vervolg op dat wel weer voor iedereen interessant is, al zeg ik het zelf. Ik zag in de chatbox hiernaast dat iemand Wordpress aanbeveelt - en misschien is dit daar ook veel gemakkelijker, maar ik hou het nog even op Blogger.

Hoe gaan we tewerk ?
Als je een blog post aan het schrijven bent, kan je rechts boven je tekst op voorbeeld klikken.
Daarboven staan 2 tabs : Html bewerken en Nieuw bericht.
Je moet ervoor op Html bewerken klikken : dan krijg je de html van je post te zien. Je moet dus wel in de html code duiken ervoor.
Een afbeelding begint normaal met <a onblur= enz. Nu moet je vlak na de <a de tekst target="_blank" invoegen zodat je <a target="_blank" onblur= hebt staan.
Daar lukt het dan mee.

Nu zijn er misschien lezers die zeggen, jamaar, bij mij opent dat niet in een nieuw tabblad, maar in een nieuw venster. Wel, als je zeker wil zijn dat een link in een nieuw tabblad opent kan je er gewoon op klikken terwijl je ondertussen de CTRL toets ingedrukt houdt. Maar dat is wat omslachtig. Hoe je zeker kunt zijn dat dergelijke links in een nieuw tabblad openen laat ik je volgende week zien.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Rupert Hine - The Wildest Wish to Fly

Toen ik voor het eerst 'The Architect' van dEUS hoorde, klonk me dat precies wat bekend in de oren. Vreemd, en toen viel mijn frank/euro ineens : Rupert Hine. En een paar dagen geleden had ik het weer. Tiens, wat hoor ik nu toch al een paar keer op de radio, dat heeft ook zo'n Rupert Hine sausje. Nu bleek het toch wel de nieuwe single van dEUS te zijn zeker. Ik weet niet hoe het komt, is het de muziek, is het de manier van zingen, maar ik hoor het er wel duidelijk in terug al is het een algemeen gevoel. Ik kan het niet direct naar één nummer van hem terugbrengen. Ken je Rupert Hine niet ? Niet erg, ik moet de eerste nog tegenkomen die hem wel kent. Graag hieronder in de commentaren a.u.b. Ik heb 'm ook maar leren kennen omdat Robert Palmer meewerkt aan sommige van zijn platen. Dit dateert ondertussen al weer uit het begin van de jaren '80. Niettemin, enjoy.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
"Een oneliner is een paar seconden lang pretenderen dat je alles wel doorhebt, en die pretentie vind ik erg sexy. Als je een oneliner goed ontleedt, merk je altijd wel dat er op zijn minst een barstje in zit. Maar de eerste keer dat je een oneliner hoort, vind ik zalig". (Tom Barman)
- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten