zaterdag 2 juli 2011

Tip 95 - Azerty ! Qwerty ? Azerty !

Vandaag een vrij korte tip, maar 't is er eentje die ik af en toe nodig heb. Soms gebeurt het wel eens dat je in Windows (om het even waar eigenlijk, Word, Internet Explorer . . . ) ineens een Q uit je toetsenbord schudt als je eigenlijk op de A gedrukt hebt. De W, de Z en de M enz. laten je ineens ook in de steek. Alsof iemand de letters van je toetsenbord stiekem verwisseld heeft. Alleen . . . in dit geval ben je het gewoon zelf geweest.

En dit heeft te maken met het type toetsenbord dat wij gebruiken. Je weet wel : de bovenste letters links zijn A.Z.E.R.T.Y, en vandaar dat we van een AZERTY toetsenbord spreken. Voor ons is dat het normale toetsenbord, maar eigenlijk zijn we daarmee in de gehele wereld de grote uitzondering. Dat AZERTY toch overleeft, hebben we alleen maar te danken aan een landje dat net iets groter is dan wij, dat net iets meer inwoners telt en dat net nog iets harder vasthoudt aan zijn tradities dan wij : de Fransen. Anders was iedereen al lang bekeerd tot het QWERTY toetsenbord.

Hoe komt het nu dat je ineens met een QWERTY toetsenbord zit te werken. Wel, je hebt allicht zonder het zelf te weten de combinatie ALT+Shift ingedrukt. Ja, mij overkomt het alleszins af en toe. Hoe ga je terug ? Je raadde het allicht al : gewoon nog eens ALT+Shift indrukken en je hebt opnieuw je vertrouwde AZERTY toetsenbord.

Dit is ook de reden dat je bij het installeren van een Windows versie voor de taal niet voor het gewoonlijk voorgestelde Nederland (Nederlands) moet kiezen maar dat je op zoek moet naar België (Nederlands). Alleen dan krijg je bij de installatie ook een AZERTY toetsenbord.

Oh ja, extra tip van de Germanist in mij : als je je afvraagt waarom ik consequent over toetsenbord spreek en niet over een klavier : een klavier is enkel voor muziekinstrumenten. Nèh !

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Gotan Project - Lunático

Tango, de meest sensuele muziek die er ooit op deze aarde uitgevonden is. En dan geeft Gotan Project daar nog een eigen draai aan, moderniseert het en mengt het zelfs met dance of rap. het nummer dat je deze week kan beluisteren doet me zelfs af en toe een beetje aan 't Hof van Commerce denken. Ja, echt. Maar het resultaat is en blijft altijd tango, de meest , ah ja, dat had ik al gezegd zeker ?

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
Ik had hier al eens Franklin Jones en ik vermoed zelfs dat er later nog van hem zullen komen, zoals deze :
"Experience enables you to recognize a mistake when you make it again" (Franklin Jones)
"Ervaring laat je toe een vergissen te herkennen als je ze opnieuw maakt"
- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :
Deze was ik al bijna vergeten, maar nu het solden zijn . . .

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

1 opmerking: