zaterdag 20 november 2010

Tip 81 - Opstarten PC versnellen

We kennen het allemaal : als we onze pc een tijdje hebben duurt het alsmaar langer voor hij opgestart geraakt. En natuurlijk moet dat zo rap mogelijk gaan, want veel tijd om te wachten hebben we natuurlijk niet. Van de week ga ik je één tip geven, hoe je het een beetje sneller kan laten verlopen. In een volgende tip leg ik uit hoe je bepaalde programma's net wel automatisch kan opstarten wanneer je je pc opstart.

Veel programma's installeren niet alleen het programma maar ze controleren ook regelmatig of er geen updates beschikbaar zijn. Of ze starten al een deel van het programma op wanneer de pc opstart. Dan gaat het iets vlugger op het moment dat je het programma effectief nodig hebt. En als ze heel beleefd zijn, komen ze dat eerst vragen. De meeste andere trekken zich daar niets van aan.

Nu kan je op een paar plaatsen gaan kijken wat er allemaal automatisch opgestart wordt op het ogenblik dat je pc opgestart wordt. Vandaag laat ik er eentje zien. Daarvoor klik je in XP op het startmenu en onderaan zie je ergens uitvoeren staan. Daar klik je op en er opent een klein venstertje waarin je iets kan intikken. Daar typ je msconfig. Doe maar eens dan zie je direct wat er gebeurt. Voor Vista en Windows 7 klik je gewoon op start en kan je direct onderaan ook msconfig intypen. Hieronder zie je het schermpje dat dan in alle gevallen verschijnt.

Je ziet dat je via deze weg ook een systeemherstel kan opstarten, maar dat is niet de reden dat we hier gekomen zijn. Als je wat verder kijkt, zie je een tabblad met Opstarten. Daar klikken we op en dan zie je het volgende scherm.

Dat scherm toont je het merendeel van de programma's die automatisch opstarten iedere keer als je je pc start. Je ziet dat er een aantal staan met een vinkje naast en een aantal zonder. Als je er een eerste keer naartoe gaat, zal alles aangevinkt staan. Nu moet je gewoon een beetje je gezond verstand gebruiken. Zo zie je bij mij b.v. een aantal Nokia programma's staan. Nu wil ik die niet altijd opstarten, dat hoeft ook helemaal niet want zoveel connecteer ik mijn gsm nu ook weer niet aan mijn pc. Dus hoeven die niet iedere keer op te starten, ik kan die zelf ook wel opstarten als het nodig is. En zo win je weer wat tijd bij het opstarten. Zo zijn er nog een aantal die ik afgevinkt heb. qttask is b.v. van Quicktime en heb je niet nodig voor het goed functioneren van Quicktime. Zo ook b.v. GoogleToolbarNotifier en zo vind je er nog wel enkele, zodat je algauw toch wat tijdwinst boekt bij het opstarten én wat CPU winst doordat ze geen resources van je pc blijven gebruiken.

Als je niet weet wat ze doen heb je twee opties : ofwel laat je die aangevinkt, ofwel Google je ze even en dan krijg je meestal gauw een uitleg te pakken van wat het programmaatje juist doet en of het noodzakelijk moet opgestart worden. Zo mag je b.v. zeker niet je virusscanner afvinken !

Eenmaal je uit het programma gaat, krijg je nog de vraag om de pc opnieuw op te starten. Dat kan je best doen en normaal gezien zou hij nu inderdaad iets sneller moeten opstarten.

Soms krijg je ook nog eens een melding dat je zaken aangepast hebt als de pc terug opstart maar dat mag je eigenlijk gewoon negeren (soms kan je nog aanvinken dat je in de toekomst deze boodschap niet meer hoeft te zien).

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Eddie Spaghetti - The Sauce

Ja, 't moet gezegd, gelukkig is de muziek 'smakelijker' dan de hoes laat vermoeden. Alhoewel, spaghettisaus ... mmmmh. Dit heb ik eens toevallig op internet gevonden en is eigenlijk hoofdzakelijk een collectie van covers van country songs. Ik ben niet direct een groot country liefhebber (Johnny Cash gaat er bij mij nog altijd niet in), maar dit klinkt heel wat aanstekelijker en de man heeft best een goede stem. Ik weet eigenlijk niet wat ik zou moeten kiezen. Highlights zijn o.m. 'The best of possible worlds', 'Misery and Gin' (prachtige woordspeling : "mixing misery and gin") en (hier te beluisteren) 'Gotta Get Drunk'. Iets waar Joe Jackson zich ook wel bij zou aansluiten : 'What's the use of getting sober, when you're gonna get drunk again'.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
Filosofische stelling : "Elke middag om kwart over twaalf valt de wereld om. Vermits wij dan zelf mee omvallen merken we daar weinig of niks van" (hm)
- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

1 opmerking:

  1. Compliment! Wat leuk geschreven, en vooral lekker helder.
    Ik ga nu gelijk op zoek naar de muziek.

    Thnks

    BeantwoordenVerwijderen