vrijdag 12 november 2010

Tip 80 - Overburnen met Nero

Eigenlijk ben ik ernstig gekwetst, werkonbekwaam zelfs. Mijn spatieduim zit namelijk ontstoken (lichtjes ingegroeide nagel) en wie een beetje kan typen, weet hoe ik nu aan het afzien ben. Maar ja, alles voor de lezers hé !

Heb je het ook al wel eens voorgehad ? Je maakt een compilatie met liedjes of je wil alle foto's van je vakantie op een cd branden en dan krijg je volgende boodschap te zien.

Ik moet me wel excuseren, maar ik heb alleen maar een Engelse versie van Nero. Het komt erop neer dat je een cd van 710MB wil aanmaken, terwijl er maar plaats is voor 702MB op een gewone cd. Tju toch, konden we dat schijfje nu maar een beetje rekken, hé ? Wel, eigenlijk kunnen we dat ook. Elke cd heeft over het algemeen wel wat reserveruimte die nooit gebruikt wordt. Nu kan je Nero gaan vertellen, dat hij die ruimte ook effectief mag gebruiken.
Dat doe je in het menu van Nero (niet in de wizard, maar in de gewone versie) door naar File (Bestand) te gaan en daarna naar Options (Opties). Dan kom je op onderstaand menuutje en daar kan je, zoals hieronder aangegeven, aanduiden dat je wil 'overburnen' (meer branden dan eigenlijk, feitelijk toegelaten is). Zowat alle CD/DVD-writers kunnen dat tegenwoordig aan. Gewoonlijk kan je gemakkelijk 5 minuten meer op een cd krijgen. Zoals je ziet laat ik hier toe dat op een cd van 80 minuten tot 85 minuten muziek kan geplaatst worden.

Wanneer je dit zo instelt, zal je het eerste schermpje niet meer te zien krijgen, maar krijg je nu wel onderstaande waarschuwing. Er wordt nog altijd aangegeven dat je meer dan de eigenlijk toegestane hoeveelheid gaat wegschrijven, maar nu kan je aangeven dat Nero mag 'overburnen' oftewel toch meer gaan wegschrijven.

Nadat je OK drukt, wordt de cd dan toch geschreven. Zoals ik al zei kan het merendeel van de CD/DVD-writers dat tegenwoordig aan. Wil je toch zekerheid voor je eigen toestel, dan kan je via Start --> Nero --> Extra --> Nero cd-dvd speed zelf de test doen. Zoals je hieronder ziet, moet je dan voor de Overburning Test kiezen. In het volgende schermpje wordt dan getest hoe ver je met je toestel kan gaan. Je moet er wel een cd voor in de lade steken, maar er wordt enkel een simulatie gedaan.

Zoals je overal zal terugvinden : dit doe je op eigen risico, maar als je de resultaten van de test niet overschrijdt, dan loop je normaal gezien geen risico. Ik heb het zelf al vele malen gebruikt.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Raymond van het Groenewoud - Intiem

Vrije associatie. Ik was vanmiddag naar 'Sugar Dumpling' van Sam Cooke aan het luisteren. Het is een minder bekend liedje van hem en het deed me direct denken aan 'Hallelujah, I love her so' van Ray Charles. En dat bracht me dan nog eens bij Raymond, die op zijn cd 'Intiem' een bewerking van dat nummer maakte. Vandaar. Ik blijf het trouwens nog altijd een van de sterkste cd's van Raymond vinden.

Allez, en we doen er nog een extraatje bij met het origineel.


Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
"Het was een jaarlijks terugkerende gebeurtenis geworden. De ontvanger van de bloem werd nu tweeëntachtig. Wanneer de bloem was gearriveerd, maakte hij het pakket open en verwijderde hij het cadeaupapier. Daarna pakte hij de telefoon en toetste hij het nummer in van een voormalige commissaris van de recherche, die na zijn pensioen aan het Siljanmeer was gaan wonen. De twee mannen waren niet alleen even oud, ze waren ook op dezelfde dag geboren, wat in dit verband beschouwd mocht worden als een soort ironie. De commissaris, die wist dat het gesprek na de postbezorging van elf uur ’s ochtends zou komen, dronk koffie terwijl hij zat te wachten.
Dit jaar ging de telefoon al om halfelf. Hij nam op en zei hallo zonder zijn naam te noemen.
‘Hij is er.’"

't Was boekenbeurs en daarom deze beginzinnen van een van de spannendste boeken die ik verleden jaar gelezen heb. Ik laat jullie tot volgende week in 'spanning' van wie. Maar misschien heb je het al herkend. Wie eerst ?
- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :

Wat had je dan gedacht ? Prince in 't Sportpaleis geweest deze week en geen enkele verwijzing ernaar ?
- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten