zaterdag 28 augustus 2010

Tip 72 - Print Screen

Ik krijg regelmatig een telefoontje of een mail van iemand die een of ander probleem heeft met zijn/haar PC. Voorbeeldje : "Als ik mijn PC opstart, krijg ik telkens een schermpje met een Engels tekst die ik niet versta. Wat moet ik ermee doen ?" Of, "Mijn PC geef om het kwartier een schermpje en dan moet ik het iedere keer wegklikken als ik wil verder werken". Met andere woorden : problemen waarbij een schermafdruk ons heel wat verder zou helpen.

Nu is een afdruk maken van wat er op je scherm staan eigenlijk doodsimpel, maar veel mensen blijken dat toch niet te weten. Dat doe je namelijk met de PrintScreen toets.


Die wordt ook wel eens afgekort tot PrtScr op de toets zelf. Als je de PrintScreen toets indrukt, wordt er een afdruk van je scherm opgeslagen in je klembord. Die afbeelding kan je daarna dan kopiëren in je favoriete beeldbewerkingsprogramma (b.v. Paint) of in een Word document enz. Je slaat ze op en kan ze dan gemakkelijk doorsturen. Zo is het al heel wat gemakkelijker om bepaalde problemen op te lossen.

Als je het probeert, zal je zien dat echt je volledige scherm gekopieerd wordt. Dus ook de taakbalken enz. Die kan je er in Paint natuurlijk wel afhalen, maat het kan ook handiger. Als je bij een PrintScreen eerst de ALT toets indrukt (ingedrukt houden !) en dan op de PrintScreen toets drukt, dan zal je alleen het openstaande venster kopiëren (b.v. dat schermpje dat om de 15 min. opduikt).

Dus ... bij je volgende mailtjes naar de PC-dokter : een PrintScreen toevoegen !
Let wel : van filmpjes die je bekijkt (b.v. Windows Media Player, Youtube) lukt dit normaal gezien niet.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Jaap Fischer - De liedjes van ...

Je houdt ervan of je je kan 'm niet uitstaan en ik hou er van. Wie liedjes als 'De Bal', 'Sprookje', 'Jan Soldaat' of 'Het ei' (wat je hier kan beluisteren) nog nooit gehoord heeft, heeft echt wel een gat in zijn cultuur, zoals we dat dan noemen. Prachtige, vaak cynische, vaak hilarische teksten die heel onderkoeld gebracht worden. Klasse ! Ik weet alleen niet of ik dat wel aan onze kippen ga vertellen waar 'Het ei' juist over gaat . . .

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
Vandaag een uitspraak die van de week op 't werk ineens nog eens viel :
"Alleen bomen komen elkaar niet tegen"
(Tenzij in Lord of The Rings natuurlijk)

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :
We blijven in de sfeer.


- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten