vrijdag 15 mei 2009

Tip 16 : F11 - volledig scherm

Gebruik jij wel eens de functietoetsen ? Je weet wel : de toetsen bovenaan je toestenbord die van F1 tot F12 gaan ? Neen ? Dan gaan we daar nu verandering in brengen. Ik denk dat ik voor elk van die toesten wel een verhaaltje kan vertellen. Zo weet ik dat mijn schoonbroer een voorkeur heeft voor de F10 toets : "Als 't niet meer werkt, F10 !". Vroeger met WordPerfect was dat inderdaad ook waar. Maar vandaag gaan we het over F11 hebben.

Deze tip zal je van pas komen als je foto's wil bekijken op het internet. Hoe vaak gebeurt het niet dat je een reeks foto's aan het bekijken bent en dat je telkens maar de helft van de foto ziet. Je moet dan iedere keer een stukje naar beneden scrollen om de hele foto te zien. Als je dan op de volgende foto klikt, spring het scherm weer naar boven en kan je weer opnieuw beginnen.

Dit kan je gemakkelijk oplossen. Volg me maar, dan geef ik een voorbeeldje. Ik ga naar een willekeurige site met foto's die ik recent bekeek : www.pollvanghent.be. Eénmaal op de site klik ik bovenaan in de menubalk op Foto's. Links kan je nu de foto's van recente huwelijken bekijken. Puur bij toeval kies ik voor het huwelijk van Stefaan en Charlotte op 22 april. Dit is wat ik op mijn scherm te zien krijg :

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Je ziet het al, ik zie enkel de bovenste helft van de foto en moet naar beneden gaan om de hele foto te kunnen zien. Vervelend, niet ? Wel, op zo'n momenten druk ik gewoon op F11 en dan verdwijnen de menubalken bovenaan en heb je een volledig scherm zoals hieronder.

Klik op afbeelding voor grotere versie in nieuw venster

Vééél beter ! En als je de menubalken later terug wil, klik je gewoon nog eens op F11 !

- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Chatham Singers - Juju Claudius

Hier hoort wel een verhaaltje bij. In Waregem hebben we nog een échte platenwinkel : het LP Center. En daarmee bedoel ik dat er nog iemand achter de toonbank staat die zelf een muziekliefhebber is. Verleden week liepen we er per ongeluk nog eens binnen en de eigenaar legde me daar een cd'tje op met de 'vettigste' blues (ik weet er geen ander woord voor), die ik in jaren gehoord had. Resultaat : ik kwam buiten met deze Chatham Singers en 't is echt de moeite. Je weet wel, een nevenproject van Billy Childish, wist hij nog te vertellen. Who the f*** is Billy Childish. Ik kom er nog wel achter ! Veel luistergenot.
- - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten