vrijdag 1 mei 2009

Tip 14 : PDF Creator

't Was verleden week nogal een drukke week met drie dagen op een conferentie in de Ardennen voor 't werk. En zo was ik op stap met Monique en mijn schoonmoeder. Zij vonden het wel plezant. En nu zullen we maar doen zoals met Amerikaanse gebouwen en vliegtuigen : nummer dertien overslaan.

Ik kreeg een paar weken geleden een vraag van iemand die met Word 2007 werkt. Hij wilde het word document doorsturen en opslaan voor Word 2003. Dikke miserie natuurlijk, want alles stond ineens helemaal door elkaar. Als je een word document doorstuurt, heb je altijd het risico dat iemand anders het helemaal niet kan lezen of dat het er niet uitziet zoals bij jou. Daar gaat dan je affiche waar je zo veel tijd in gestoken hebt.

Om die reden werd het .pdf formaat ontwikkeld. Om het even wie een .pdf opent, om het even op welk soort computer, de .pdf ziet er altijd identiek hetzelfde uit. Je opent een .pdf met Acrobat Reader en dat programma staat tegenwoordig wel op iedere computer. De maatschappij Adobe heeft niet alleen software om een .pdf te lezen, maar ze heeft ook software om die aan te maken. Maar, één grote maar, deze kost wel stukken van mensen. Er zijn echter een paar goede alternatieven. Wie 'Open Office' gebruikt, kan op een gemakkelijke manier een .pdf aanmaken vanuit de tekstverwerker. Maar gezien de meeste mensen nog altijd gewoon 'Office' gebruiken, kan je best een alternatief zoeken. Ik heb er heel wat geprobeerd en voor mij komt PDF Creator er als de beste uit. En het is bovendien volledig gratis !

Een praktisch voorbeeld : ik maak een uitnodiging voor de wijkfeesten in Word en stuur dat door naar de andere bestuursleden om te checken of het er goed uitziet. Je raadt het al : de tekst is onleesbaar, de letters zijn veel te groot enz. enz. Dat is wat ik vroeger deed. Nu maak ik er eerst een .pdf van met PDF Creator. Daarvoor moet je natuurlijk eerst het programma installeren. Je vindt het op volgende link : http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/. Klik op de groene download knop, daarna krijg je twee opties : kies voor 'PDF creator' en niet voor 'Language Files'. Nu kan je het programma installeren. Daarna gaan we gewoon terug naar ons Word document. Om een .pdf te maken, moet je nu gewoon het document afdrukken. Probeer het maar eens, je zal, zoals hieronder, zien dat er in het lijstje van printers eentje bij gekomen is.


Je kiest als printer PDFCreator. Als je nu op Ok drukt, krijg je volgend scherm :


De titel van je document wordt automatisch ingevuld. Druk nu onderaan rechts op Save om de .pdf op te slaan. Je ziet ook een vinkje staan naast "After saving open the document with the default program". Als je dat aanvinkt, kan je de .pdf file automatisch bekijken in Adobe Reader nadat je die opgeslagen hebt. Check voor alle zekerheid nog eens dat er geen fouten in staan. Ok, nu kan ik mijn uitnodiging in .pdf formaat weer opsturen. Resultaat : hé, 't ziet er goed uit, OK, uitprinten en verdelen over heel de wijk. By the way, de wijkfeesten vinden plaats op zaterdag 11 juli en iedereen is welkom !

- - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : vanmorgen was het de Top 50 van songschrijvers op Radio 1. Heel wat schoon volk dat ik eerder ook al aanhaalde in PC Tip van de week zat er ook in : Bruce Springsteen, Prince, Paul Simon, Warren Zevon . . . Er zijn dus nog mensen met goede smaak. Van de week wordt het Pearl Jam met hun optreden in het Antwerps Sportpaleis in 2006, hun eerste optreden in België en Jens en ik waren erbij. Speciaal voor Tom en Ariane wordt muziek van de week 'Black'.


- - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

3 opmerkingen:

  1. Hoi allen
    in Office2007 kun je op gelijk welk moment toch je document saven als Office2003 (dus een Word-document in 2007 (met extensie .docx) kun je normaal opslaan als 2003 document (extensie .doc). Dus ik zie niet waarom je alles als PDf zou moeten doorsturen om dit door te sturen? Voor de rest ben ik toch eerder voorstanden van Office 2003, maar dat is door gewoonte-redenen denk ik.
    Tot later en groetjes, Domir.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Domir,
    dat kan je inderdaad, maar ik heb uit de praktijk geleerd dat als ik een Word document naar iemand doorstuur, dat je dan nooit zeker bent hoe iemand anders dit op zijn pc ziet, zelfs als je dezelfde versie van Word gebruikt. Ik heb dat met uitnodigingen meerdere keren meegemaakt.
    Aanleiding van deze tip (ik stuur je het document door) was iemand die een Office 2007 document (.docx) wilde opslaan als een Office 2003 document (.doc). Toen bleek dat de .doc versie echt compleet anders was dan de .docx versie en dat je het niet met een paar kleine aanpassingen terug goed kreeg. Daarom dat ik persoonlijk zo'n dingen nu eerst omzet naar .pdf. Dan weet ik zeker wat de ander te zien krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helaas, helaas, bij opslaan van docx (2007) naar doc (2003) wordt het bestand minstens twee keer zo groot. Samen met een vriend maak ik een publicatie die foutloos de deur uit moet. Dat betekent dat we elkaars bijdragen goed moeten controleren. Hij heeft office 2003 en ik heb 2007. Dus al mijn documenten moeten door Word worden geconverteerd van docx naar doc. Mijn vriend heeft geen programma om pdf's bewerken, en is vrij digibeet daarbij. Vooral als er veel foto's in staan - en dat is meestal het geval zijn de docs te groot om te mailen. Het komt erop neer, dat we naar elkaar toe moeten komen voor de bewerking van de bestanden! Lekker sociaal, maar wel tijdrovend. Ik ben niet blij met Office 2007 en waarschijnlijk ga ik 2003 weer terugzetten op de PC!

    BeantwoordenVerwijderen