vrijdag 7 december 2012

Tip 132 - Iets snel op cd zetten

Mijn nicht(je) vroeg me onlangs of ik een programma kende om een aantal bestanden op cd te branden. En of ik dat kende, natuurlijk : Windows zelf ! Helaas weet niet iedereen dat je tegenwoordig gewoon met Windows bestanden op cd kan zetten. Vroeger was dat inderdaad anders : je had altijd een extra programma nodig om dat te doen. En eigenlijk moet dat toch vrij simpel geweest zijn, of dat is het nog, alleen vertikte Microsoft het om dat toe te voegen aan Windows. Ik heb talloze programma's hiervoor gebruikt : Easy CD creator, Nero enz. enz.

Ik denk dat ze tegen de komst van Windows Vista dan toch gezwicht zijn en met Windows 7 moet je al een echte Guust Flater zijn om het hier nog te laten fout lopen. Dus . . . voor de Guust Flaters onder ons zet ik je toch maar even op weg. Soms kan de volgorde een klein beetje anders zijn.

We beginnen met het openen van Verkenner, je gaat naar de map Mijn documenten en je selecteert een aantal bestanden zoals je hieronder ziet. Nu kan je ofwel bovenaan op Branden klikken of je klikt rechts, je selecteert Kopiëren naar  en dan klik je op je cd- of dvd-schrijver. Hier is dat DVD-RW-station (E).


De volgende stap is dat je via Verkenner of Deze Computer op je cd- of dvd-schrijver klikt. Automatisch gaat dan het volgende venster op. Je ziet dat de bestanden die je daarnet selecteerde nu klaar staan om "op schijf te worden gezet". We klikken dan ook op Op schijf branden bovenaan.


Als er nog geen cd in je brander zit wordt je dat hieronder gevraagd. De lade van je brander gaat zelfs automatisch open.


Je stopt er een cd of dvd in en doet de lade terug dicht. Dan krijg je de vraag wat je verder wil doen. We opteren natuurlijk voor de keuze Met een cd/dvd speler en de naam van de schijf kan je eventueel nog aanpassen. Ik laat hier gewoon even de datum staan en we klikken op Volgende.


Nu kan je nog de keuze van de schrijfsnelheid beïnvloeden, maar waarom zouden we ook. Dus gewoon op Volgende klikken en je bestandjes worden op cd of dvd geschreven.


En ja, meer dan dat is het echt niet. Succes ermee.

(PS : en de bitneukerkes die zich afvragen waarom de opnamesnelheid maar op 2x staat zonder dat ik die zelf veranderd heb, denk er zelf maar eens over na en misschien vertel ik jullie dat volgende keer wel . . . of misschien ook niet !).

- - - - - - - - - - - - - - - -

Muziek tijdens schrijven : Nick Cave - Kicking against the pricks


De tijd gaat snel : ik wou eigenlijk Dave Brubeck hier zetten, maar dan legde ik een cd van Eric Clapton op (E.C. Was Here) en mijn keuze was alweer veranderd, maar dan hoorde ik vanmiddag op de radio Johan Heldenberg (ja, die) lyrisch doen over hoe hij op Kicking against the Pricks van Nick Cave het pareltje 'Long Black Veil' had ontdekt en dat dat eigenlijk oorspronkelijk van Johnny Cash is (Hier kan je er nog eens naar luisteren). Dat zal dan wel kloppen zeker ? En Kicking against the Pricks is inderdaad een coverplaat van Nick Cave. Trouwens een cd die nu vrij gemakkelijk weer te vinden is, maar waar ik indertijd toch best lang naar op zoek ben geweest. Soit, de parels op die cd zijn niet te tellen en 'Long Black Veil' met zijn bloedstollende verhaal is inderdaad de kroon op het werk. En, weet je wat : volgens mij stukken beter dan de versie van Johnny Cash. En waarom zou je mij niet geloven ? Luister zelf maar.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Boek van de week :
hilary Mantel - Wolf Hall 
Ondanks het sterke begin en de al even sterke personages, toch maar 3 doordat het verhaal erg ingewikkeld blijft en je altijd wel een paar namen terug moet opzoeken om volledig mee te zijn met het verhaal.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week :
""Google 'Father Brian Eno' op YouTube" (Humo, Serge Simonart)
Ja, ik blijf natuurlijk bovenal een taalliefhebber. Ooit introduceerde ik de Turbo Taal in het Gentse onderwijs (hm, of toch zoiets) en dit is ook een straf staaltje van taalevolutie. Ik zie Googlen als iets opzoeken met Google, maar dit gaat al een stapje verder. Googlen is hier al gewoon synoniem geworden voor iets opzoeken. Voor je 't weet zegt je vrouw als je je sleutels weer eens niet vindt : je moet maar beter Googlen !

- - - - - - - - - - - - - - - -

Afbeelding van de week :


- - - - - - - - - - - - - - - -

Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

1 opmerking: