vrijdag 5 oktober 2012

Tip 127 - Artistieke titels in Powerpoint

Vandaag dan toch eindelijk eens een tip over Powerpoint voor mijn gebuur. Als je regelmatig een Powerpoint presentatie maakt, dan raak je op de duur wel uitgekeken op de titels die je dan bovenaan een scherm zet. Ik weet het, je kan dan gaan spelen met WordArt titels, maar ook dat heeft iedereen al wel eens gedaan.

Daarom wil ik je vandaag daarop een variant voorstellen waardoor je eindeloos nieuwe, flashy titels kan maken. We beginnen met bij de tab Invoegen te klikken op het WordArt icoontje en we kiezen er willekeurig eentje uit. Welke je kiest is eigenlijk niet zo belangrijk.


Als je op het letterteken geklikt hebt, zie je hieronder het gekende blokje met Typ hier uw tekst verschijnen. Probeer gerust mee te volgen en te experimenteren in Powerpoint. 


Ik tik gewoon Dit is mijn titel en zet hem ook ietsje groter. Je haalt bij deze techniek echt de beste resultaten bij grote titels.


Om je tekst nu verder te bewerken moet je er altijd voor zorgen dat je tekst geselecteerd is. Nu zorg je dat je bovenaan op de tab Opmaak staat. Je ziet dat er een drietal icoontjes staan i.v.m. tekst aanpassen. In bepaalde versies staat die tekst er ook effectief naast. Hieronder klik ik op het vinkje van Tekstkader. Er opent zich een venstertje, zoals je hieronder ziet, en zodra je daar op Geen kader gaat staan, zie je dat de kader rond de letters verdwijnt. Doe dit ook maar, want zo haal je de beste resultaten.


Maar nu begint het pas. Nu klik je op het bovenste vinkje naast Tekstopmaak. Hieronder zie je welk venstertje er dan verschijnt en daar klik je op Afbeelding.


Nu ga je naar om het even welke map en je kiest een afbeelding. Ik heb bijvoorbeeld voor deze gekozen.


En het resultaat zie je direct hieronder met de bovenste titel. Ik heb de oefening nog eens herhaald met een paar andere afbeeldingen ook.



Je ziet dat je zo best knappe resultaten kan halen. Je moet natuurlijk wel een beetje uitkijken, want niet alles past even goed bij iedere achtergrond. Maar daar kan je dan natuurlijk ook weer mee spelen.

Vind je bovenaan niet direct de juiste menu's terug, dan kan je dit nog op een andere manier doen. Je selecteert je tekst en je klikt er rechts op. Dan zie je onderstaande venstertje openen en daar klik je op Teksteffecten opmaken...


Vervolgens gaat er een nieuw schermpje open en daar kies je links bovenaan voor Tekstopvulling. Dan zie je dat je rechts ook weer de optie hebt om een Bestand... te kiezen.


En nu zelf aan het werk ! ! !

- - - - - - - - - - - - - - - -

Muziek tijdens schrijven : Wu-Tang Clan - 36 Chambers


Draai het en keer het zoals je wil, als we het over hiphop hebben was die Nicki Minaj van verleden week natuurlijk maar een spelemeiske (ik denk dat ik juist een nieuw woord gevonden heb) en daarom ben ik van de week nog maar eens naar de echt grote kanonnen gaan luisteren : MC Hammer, Vanilla Ice . . . euh . . . ik bedoel Public Enemy, NWA, Ice-T en noem ze maar allemaal op. En natuurlijk deze Wu-Tang Clan. Al zijn dat misschien al geen echt echte O.G.'s meer, maar ze gooiden met hun debuut in 1993 toch maar een ferm bommeke neer dat nog altijd het beluisteren waard is. Zelf eens proberen ?

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Boek van de week :
Carlos Ruiz Zafon - Septemberlichten

- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week :
"Don't you know there ain't no devil, there's just God when he's drunk" (Tom Waits)
"Weet je, er is geen duivel , alleen God wanneer hij dronken is"

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :


Omdat 't werelddierendag was van de week.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten