vrijdag 31 augustus 2012

Tip 125 - Facebook - Heb jij je apps onder controle ?

Het moest er ooit toch eens van komen : een tip over Facebook. Je vraagt je af wat 'apps' zijn ? Wel het is de afkorting van 'applications' oftewel 'toepassingen'. Je kent ze zeker wel maar je bent je er misschien niet eens van bewust. Ik zal een voorbeeldje geven. Iemand zet een foto op zijn/haar pagina en je wil die bekijken. Maar daar begint het al : je kan hem niet zomaar bekijken maar je moet eerst een of ander programma toestemming geven zodat je de foto te zien krijgt. Wel, dat is nu een app. Hieronder zie je zo'n voorbeeldje. Je kent het wel, hé ?

Klik op foto voor grotere versie

Je klikt op Naar app gaan en daarmee is de kous af en kan je die foto bekijken. Maar nu moet je hierboven eens lezen voor wat je allemaal toestemming geeft. Zo staat er o.m. Deze toepassing mag namens jou berichten plaatsen ... Ik moet zeggen dat ik dat al een stuk minder vind. Zo hoor ik Sus en Klus regelmatig klagen dat er bij vrienden te pas en te onpas nietszeggende berichtjes opduiken. Wel negen op tien zijn die er niet door een vriend zelf opgezet, maar worden die automatisch geplaatst door een app. By the way, Sus en Klus zijn onze kippen en die hebben een eigen facebook account.

Kortom, als je je aangesproken voelt, dan moet je maar eens gaan kijken hoeveel apps jij zo al staan hebt en wat die allemaal kunnen uitspoken met jou account. En misschien is het bij jou ook wel tijd voor de grote kuis. Je kan aan de linkerkant op app center klikken om ernaartoe te gaan maar ik klik rechts bovenaan op het vinkje naast Startpagina en dan op Privacyinstellingen


Zo kom je op het volgende scherm terecht. Je zal waarschijnlijk een beetje naar beneden moeten scrollen en dan naast Advertenties, apps en websites op Instellingen bewerken klikken.


Nu krijg je een lijst met je apps gepresenteerd. Sus en Klus zijn nogal wantrouwige beestjes en je ziet dat ze nog niet te veel apps staan hebben. Goed zo. Naast de apps klik je weer op Instellingen bewerken.


Nu heb je de lijst nogmaals, maar je kan uiterst rechts op het kruisje klikken om de apps die je niet meer wil gebruiken te verwijderen. Ik zou zeggen, ga er maar eens met de grove borstel door.


Twijfel je nog over bepaalde apps dan kan je ook eerst op Bewerken klikken. Dan zie je zoals hieronder meer gegevens en als je op Details weergeven klikt, zie je wat die app allemaal kan doen bij jou. Je kan op dit scherm dan ook op App verwijderen klikken als je die ook weg wilt.


De keuze van welke apps je al of niet blijft gebruiken moet je natuurlijk zelf maken !

- - - - - - - - - - - - - - - -

Muziek tijdens schrijven : Neville Brothers - Neville-ization


Toen we naar John Cale gingen, zong hij ondermeer Sold Motel. En daar komt een of ander zinnetje in voor waar ik kop noch staart aan kon krijgen. De vorige keer trouwens ook al. Dus besloot ik het maar eens op te zoeken en ik kwam bij 'Wild Tchoupitoulas' terecht. Een groepje uit New Orleans uit de jaren '60. En die hadden dan blijkbaar banden met de Neville Brothers. En zo kwam ik dan bij deze cd terecht. Jaren achter gezocht om dat ene liedje en dan tenslotte eens gevonden in de solden bakken bij Free Record Shop. Welk liedje ? Fever ? De beste uitvoering die ik van dit liedje ken. Ja, nog beter dan 'Liever', de versie die Bart Peeters er ooit van maakte.

By the way, geen nieuwe winnaars meer voor de quiz. De deelnemers krijgen de oplossing toegestuurd en verder iedereen die er om vraagt.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Boek van de week :
Meg Gardiner - Dirty Secrets Club
Nieuw voor mij en best spannend

- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week :
Geschiedenis is een school, waarin men zich zelden aan het lesrooster houdt.
(Olav Palme)

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :

Onze hardware loopt beter zonder vensters ('windows')

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen


1 opmerking:

  1. Ik vind het zowiezo een tegenvaller als een pas geinstalleerde app me vraagt of hij dingen via facebook mag posten, waardeloos is dat

    BeantwoordenVerwijderen