vrijdag 8 april 2011

Tip 87 - Programma snel starten

Sommige programma's gebruik je vrij regelmatig en dan wil je die ook snel kunnen opstarten. Een mogelijkheid is om dan een snelkoppeling op het bureaublad te plaatsen. Hoe je een snelkoppeling naar je bureaublad sleept heb ik al eens beschreven in 'Tip 44 : Direct naar Mijn Documenten met Verkenner'. Maar je weet al dat ik niet graag een overvol bureablad voor ogen heb. Daarom dat ik in deze en een volgende post een paar andere methodes wil bespreken.

Wat is de normale weg om een programma op te starten ? Je klikt op Start, daarna zet je je muis op Alle programma's en dan kan je in de nest van programma's die je te zien krijgt op zoek naar dat ene programma. Als je het veel opstart, weet je het natuurlijk wel staan, maar toch, het blijft een heel gedoe. Als je programma's echt veel gebruikt, komen ze vaak in de linker kolom te staan, die je te zien krijgt als je op Start drukt (Afbeelding 1 - 1). Maar daar kan je ook niet op betrouwen want die wisselen nogal eens. Maar erboven staan er gewoonlijk ook een paar en die blijven er precies wél altijd staan (Afbeelding 1 - 2). Als we onze snelkoppeling nu daar eens zouden kunnen zetten, en dus ook direct vastzetten ? Ik zou er niet over beginnen als het niet ging natuurlijk.


Ik weet dat het Startmenu in Vista en Windows 7 enigszins anders is, maar de rest van het verhaal gaat wel ook op voor die windows versies.

Ga eens in je startmenu naar een willekeurig programma of zelfs naar een snelkoppeling die b.v. op je bureaublad staat. Klik daar eens rechts op en bekijk dan eens alle opties. Ik heb nu b.v. Windows Media Player genomen. Eén van de opties is Aan het menu Start vastmaken. Klik daar maar eens op.


Als je nu terug op start klikt dan zie je dat Windows Media Player bovenaan toegevoegd is én er ook altijd zal blijven staan. In twee klikken kan je nu altijd de Windows Media Player opstarten. Of om het even welk programma dat je daar plaatst.

Wacht eens ... 'voor altijd' ? De attente lezer zal gemerkt hebben dat Internet Explorer er niet meer bijstaat. Wel, die heb ik er zelf al uitgegooid om wat plaats te maken zodat het daar ook niet al te druk wordt. Hoe gooi je er eentje terug uit ? Wel, zoals je hieronder ziet, je klikt rechts en klikt daarna op Van het menu Start losmaken.


En hieronder zie je nu het resultaat :

Zo, we zijn alweer een tip rijker. En zoals gezegd : deze tip gaat ook op Windows Vista en Windows 7. Al moet ik zeggen, ik gebruik dit alleen voor programma's die ik niet al te veel nodig heb maar graag snel terugvind. Programma's die ik in één klik wil opstarten, zet ik natuurlijk . . . ach ja, dat zal voor een volgende keer zijn !

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : Eric Clapton - Reptile

Eric Clapton verloor in 1991 een zoontje toen het uit het raam van een appartement op de zoveelste verdieping naar beneden viel. Hij schreef er later het bekende 'Tears in Heaven' over. In 2001 maakt Clapton echter deze plaat waarin hij teruggaat naar zijn eigen jeugd. Ik vind het één van zijn betere platen van zijn latere werk. Daarop ook een nummer met een heel positieve boodschap dat je vandaag kan beluisteren : 'Believe in life' !

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
"Progress is made by lazy men looking for easier ways..." (Robert A. Heinlein)
"Voortuigang wordt geboekt door luie mensen die gemakkelijker wegen zoeken"

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :

Woordje uitleg : ik was van de week de afbeeldingen van mijn vaders pc aan het kopiëren naar een externe USB schijf (backups, weet je wel ?), toen ik volgende message kreeg :

Let vooral op de wachttijd. Deze komt neer op zo'n 123 jaar. Gelukkig was alles na een halfuurtje al lang gekopieerd.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

2 opmerkingen:

  1. Gelukkig was het vlugger afgelopen anders kon je wel heel lang wachten.

    Groetjes

    Martial

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We hebben een paar pintjes gedronken tijdens 't wachten en je kan niet geloven hoe snel 123 jaar dan gepasseerd zijn !

    BeantwoordenVerwijderen