vrijdag 15 oktober 2010

Tip 78 - Unzippen en Unrarren

We vertrekken van de week waar we verleden week gestopt zijn. Ik ga er even van uit dat ik het .zip bestandje dat ik verleden week gemaakt heb net heb gedownload. Nu wil ik natuurlijk die mooie foto's en filmpjes bekijken en daarom moet ik het bestand eerst uitpakken. Een .zip bestand unzip je, een .rar bestand unrar je. Ja, 'k weet het, het klinkt een beetje raar, maar het zijn wel de termen die ervoor gebruikt worden. Ik plaats het .zip bestand in een lege map.

Nu zijn er een paar manieren om het bestand uit te pakken. Je kan er gewoon op dubbelklikken en dan opent er een schermpje waar je de inhoud ziet en waar je links een menuutje hebt met ondermeer de optie Alles uitpakken... Ik doe het gewoonlijk anders : ik klik rechts op het bestand en zoals je hieronder kan zien opent er zich dan direct een menuutje en kan je ook op Alles uitpakken... klikken.


Het volgende schermpje start een wizard (reeks hulpschermen) op en hier kan je gewoon op Volgende klikken.

Nu heb je een paar opties. Eén ervan is dat je de plaats kan kiezen waar je de bestanden wil uitpakken. Standaard maakt de computer een map aan met de naam van het bestand in de map waar het bestand staat. Dat kan je hieronder duidelijk zien. Je kan natuurlijk ook een andere map kiezen. Daarna klik je terug op Volgende. Je ziet dat je bij het zippen ook een wachtwoord kan instellen. Dan moet je dat hier opgeven, anders kan je het bestand niet uitpakken. Maar hier werken we nu zonder wachtwoord.

De bestanden worden uitgepakt en als je op Voltooien klikt, opent de computer direct de map waar de bestanden instaan. Tenzij je de optie Uitgepakte bestanden weergeven afvinkt.

Zo, dat was het alweer. Wie per se toch nog een specifiek programma wil installeren, kan daarvoor Winzip of Winrar kiezen. Let wel, deze programma's bieden nog heel wat extra opties, maar ze zijn ook betalend. Dan kan je beter kiezen voor het gratis programma 7-zip. Maar wie geen speciale eisen stelt, kan verder met wat je Windows je te bieden heeft.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Muziek tijdens schrijven : U2 - October

Als je mij doet kiezen en ik mag maar één cd van U2 overhouden, dan wordt het ofwel Achtung Baby ofwel deze October. En waarschijnlijk zal deze het nog halen en dan vooral om sentimentele redenen zeker ? De beginperiode van U2, hun optredens in Torhout, maar vooral toch hun optreden in de Brielpoort in Deinze waar Bono uit zijn dak ging en bijna zelfs uit het dak van de zaal zelf. Wie er bij was, zal zich zijn klauterpartijen nog wel herinneren. Daarom, en omdat Gloria er op staat én omdat er anderzijds een van de meest a-typische U2 nummers op staat : October. Hier hoor je het in de live versie die op de Deluxe Editie staat van deze cd.
Tip voor de kopers : deze luxe edities kostten toen ze uitkwamen een pak geld : minstens 35 EURO. Je ziet ze nu af en toe al iets goedkoper liggen en als je zoals ik h**rechance hebt, kun je hem misschien nog in de Mediamarkt in Hasselt vinden voor 7 EURO.

Bovenaan in de rechter kolom bij 'muziek van de week' kan je telkens een nummer beluisteren van de muziektip.
- - - - - - - - - - - - - - - -
Citaat van de week
"Great minds discuss ideas. Average minds discuss events. Small minds discuss people." (Eleanor Roosevelt)
"Grote geesten bespreken ideeën, gemiddelde geesten bespreken gebeurtenissen en kleine geesten bespreken de mensen"

- - - - - - - - - - - - - - - -
Afbeelding van de week :

- - - - - - - - - - - - - - - -
Klik hier als je de .pdf van de tip wil printen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten